View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Jan 2018, 10:06



Post new topic Reply to topic  [ 19 posts ] 
Zelf bouwen van motoren 
Author Message
User avatar

Joined: 11 Nov 2007, 16:50
Posts: 2111
Reply with quote
Post Number:#1 Zelf bouwen van motoren
Ik ben aan het overwegen om mijn eerste stoommotor aan te schaffen maar toch maar eerst een vraagje aan onze machinisten hier.
Om zo'n motor in elkaar te knutselen, heeft men daar speciaal gereedschap voor nodig dat normaal gezien niet in een werkbak zit?
En er word gesproken over het zelf nog voorzien van smeermiddel. Gezien het over warmte en stoom gaat. Mag ik waarschijnlijk niet zomaar eender welk smeervet gebruiken ofwel?

_________________
Corally SP12M (motor: Tamiya Blue Acto Power 17T ESC: LRP Quantum 2 Sport Pro accu: Orion 5500mAh C-Pro 90C)
Kyosho Plazma RA (motor: LRP X20 4.5T modified ESC: Speed Passion GT EX accu: Orion 6500 C-Pro 90C)

http://www.rat-rc.be


27 Aug 2010, 17:49
Profile

Joined: 14 May 2010, 18:38
Posts: 1384
Location: Vlaams brabant , wespelaar
Reply with quote
Post Number:#2 Re: Zelf bouwen van motoren
in principe is gewoon smeervet goed. normaal gebruik ik het zwarte maar met het witte moet het eigenlijk ook lukken .
vet is van nature waterafstotend dus stoom mag geen probleem zijn :wink:
en het is in feite bestand tegen temperaturen tot 250

_________________
Mvg
Kevin
auto's: HPI baja 5b ss , tomahawk st, rustler vxl, losi micro crawler, sprint 2 flux, ...
vliegtuigen: funcub, sonic 185, pilatus pc-9 (restauratie), bonsai, ...
heli's: esky belt-cp V2 , KDS 450 s


27 Aug 2010, 18:13
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2007, 16:50
Posts: 2111
Reply with quote
Post Number:#3 Re: Zelf bouwen van motoren
Je hebt het over meerdere drukmeters en overdrukventielen. Is 1 van elks per boiler niet genoeg?

_________________
Corally SP12M (motor: Tamiya Blue Acto Power 17T ESC: LRP Quantum 2 Sport Pro accu: Orion 5500mAh C-Pro 90C)
Kyosho Plazma RA (motor: LRP X20 4.5T modified ESC: Speed Passion GT EX accu: Orion 6500 C-Pro 90C)

http://www.rat-rc.be


28 Aug 2010, 20:38
Profile

Joined: 14 May 2010, 18:38
Posts: 1384
Location: Vlaams brabant , wespelaar
Reply with quote
Post Number:#4 Re: Zelf bouwen van motoren
mja NORMAAL wel
maar ik heb liever iets meer redundantie ...
toch liever 2 ventielen,waarvan 1 afgeregeld op je maximale werkdruk en de 2de op de maximale druk die je boiler aankan (of toch iets lager dan dat)
en gezien deze bij hoge vochtigheid durven roesten en/of breken zou ik er toch enkele op voorraad houden.
en niet vergeten van in het leidingetje naar de drukmeter (indien je eentje gebruikt voor lucht) een bocht aan te brengen zodat er geen vocht in de meter komt.
als je eentje voor druk van vloeistof te meten gebruikt moet het niet.
en deze zijn soms ook geneigd van te breken bij stress en hoge temperaturen dus weer t zelfde (voorraad)
en voor je overdrukventielen kan je best nog een redundantie aanbrengen en dat is een manuele bolkraan zodat als er iets misloopt (zoals het op hol slaan van je stoom motor)
je snel de druk kan aflaten. en best ook dat je hiervoor een soort van demper maakt zodat je als je de kraan opent , niet meteen hete stoom op je krijgt...

k'verschiet ervan dat Rene nog niet van hem heeft laten horen. :?

_________________
Mvg
Kevin
auto's: HPI baja 5b ss , tomahawk st, rustler vxl, losi micro crawler, sprint 2 flux, ...
vliegtuigen: funcub, sonic 185, pilatus pc-9 (restauratie), bonsai, ...
heli's: esky belt-cp V2 , KDS 450 s


28 Aug 2010, 22:06
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2007, 16:50
Posts: 2111
Reply with quote
Post Number:#5 Re: Zelf bouwen van motoren
Die is misschien net als ik van zijne stoel gevallen :D
Wat is redundantie en wat is een bolkraan? :?:

_________________
Corally SP12M (motor: Tamiya Blue Acto Power 17T ESC: LRP Quantum 2 Sport Pro accu: Orion 5500mAh C-Pro 90C)
Kyosho Plazma RA (motor: LRP X20 4.5T modified ESC: Speed Passion GT EX accu: Orion 6500 C-Pro 90C)

http://www.rat-rc.be


28 Aug 2010, 23:22
Profile

Joined: 14 May 2010, 18:38
Posts: 1384
Location: Vlaams brabant , wespelaar
Reply with quote
Post Number:#6 Re: Zelf bouwen van motoren
ok dus reduntante systemen of redundantie is gewoon dat je eigenlijk een backup systeem maakt voor als het eerste faalt. :wink:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Redundantie ook heel goede uitleg
en een bolkraan ...
http://en.wikipedia.org/wiki/Ball_valve
beste en meest duidelijke uitleg denk ik :wink:
deze zou ik dan ook nog op je boiler zetten voor als er echt iets misloopt dat je snel de druk kunt aflaten...
deze kan je zowat overal vinden. bij hubo,gamma,brico, en andere doehetzelf zaken

_________________
Mvg
Kevin
auto's: HPI baja 5b ss , tomahawk st, rustler vxl, losi micro crawler, sprint 2 flux, ...
vliegtuigen: funcub, sonic 185, pilatus pc-9 (restauratie), bonsai, ...
heli's: esky belt-cp V2 , KDS 450 s


28 Aug 2010, 23:28
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2007, 16:50
Posts: 2111
Reply with quote
Post Number:#7 Re: Zelf bouwen van motoren
Ja maar een bolkraan van bij den hubo, gamma of brico heeft niet bepaald een afwerking die bij dit soort schaalmodellen thuishoort toch?
@Rene: Waar haal jij je stoom spulletjes :think: ben je boos of zo :shifty: je bent zo stil.... dat zijn wij niet gewend van u! :mrgreen:

_________________
Corally SP12M (motor: Tamiya Blue Acto Power 17T ESC: LRP Quantum 2 Sport Pro accu: Orion 5500mAh C-Pro 90C)
Kyosho Plazma RA (motor: LRP X20 4.5T modified ESC: Speed Passion GT EX accu: Orion 6500 C-Pro 90C)

http://www.rat-rc.be


28 Aug 2010, 23:51
Profile

Joined: 14 May 2010, 18:38
Posts: 1384
Location: Vlaams brabant , wespelaar
Reply with quote
Post Number:#8 Re: Zelf bouwen van motoren
wat bedoel je met afwerking ? wil je misschien een compleet koperen of messing kraan ?
in principe is een van de gamma of hubo al goed maar als je iets meer speciaals wil zal je misschien naar een speciaalzaak moeten gaan voor loodgieters ? peleman bijvoorbeeld

_________________
Mvg
Kevin
auto's: HPI baja 5b ss , tomahawk st, rustler vxl, losi micro crawler, sprint 2 flux, ...
vliegtuigen: funcub, sonic 185, pilatus pc-9 (restauratie), bonsai, ...
heli's: esky belt-cp V2 , KDS 450 s


29 Aug 2010, 00:19
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2007, 16:50
Posts: 2111
Reply with quote
Post Number:#9 Re: Zelf bouwen van motoren
Ewel ja. Met afwerking bedoel ik de uitvoering. Ik houd van de nostalgie rondom de stoommotoren en als je dan zo'n moderne kraan gaat gebruiken, dan gaat een deel van die nostalgie verloren.

Hier zie je welke uitvoering ik mooi vind:
http://www.monahansteammodels.com/

_________________
Corally SP12M (motor: Tamiya Blue Acto Power 17T ESC: LRP Quantum 2 Sport Pro accu: Orion 5500mAh C-Pro 90C)
Kyosho Plazma RA (motor: LRP X20 4.5T modified ESC: Speed Passion GT EX accu: Orion 6500 C-Pro 90C)

http://www.rat-rc.be


29 Aug 2010, 00:23
Profile
Site Admin
User avatar

Joined: 28 Nov 2007, 20:53
Posts: 6170
Location: Ursel
Reply with quote
Post Number:#10 Re: Zelf bouwen van motoren
Ja ....je zou er stil van worden, ik weet niet hoe ik moet beginnen om jullie niet te ontmoedigen je moet heel goed weten waar je aan gaat beginnen. Er kruipen veel werkuren in je moet over redelijk wat materiaal beschikken of iemand kennen die de nodige machines bezit en het is zeker niet goedkoop.
De onderdelen die je nodig zal hebben zijn zeker ook niet goedkoop, het meeste heb ik aangekocht in Nederland en ook een deel in Engeland hier in Belgi? zal je niet veel vinden.

_________________
Groetjes ReneDL

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>


29 Aug 2010, 02:34
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2007, 16:50
Posts: 2111
Reply with quote
Post Number:#11 Re: Zelf bouwen van motoren
Ah, dus toch nog onder ons :wink:

Ik hoop dat er heel veel werkuren in gaan zitten. Ik vind het bouwen zelf leuker dan het rijden,vliegen of varen.
Wat dat materiaal en die machines betreft. Heb je die ook nodig als je kits bouwt? Of is dit eerder vanaf het moment dat je zelf onderdelen gaat maken?
Trouwens het zelf maken van onderdelen ben ik niet van plan. Daar ontbreekt het mij teveel aan scholing.
Zou je wat specifieker kunnen zijn over de olie en de stoomolie aub? Dit is wel een heel belangrijk onderdeel en dat wil ik zeker niet fout hebben. Die stoomolie is dat bvb Shell Valvata J 460 steam cylinder oil? Of is deze van mindere kwaliteit?
Wat de kostprijs betreft vind ik momenteel alleen de boilers duur. Als je de motoren zelf in kit koopt, valt het nog best mee.
Ook het gewicht kan nog sterk verschillen. Je hebt reeds motoren zo groot als een euro stuk. Wat betekend dat ze in gewicht niet veel voorstellen. Voor de brandstof kan ik eventueel voor gas kiezen. Lichter in gewicht maar wel een pak duurder. Alleen aan het gewicht van de boiler kan ik niet veel verhelpen. Tenzij ik tevreden ben met 5 minuten zweven natuurlijk.
Enfin, tegen je raad in ga ik het toch proberen. Slaagt het niet door gewicht etc. Dan heb ik toch een knap bouwwerkje om op de kast te zetten.
Maar ik ga er niet direct aan beginnen. Het is te zeggen.
Ik ga wel beginnen met stoom maar beetje bij beetje opbouwen. Ik zou eerst willen beginnen met een motor kit. Als dit dan goed lukt, een andere motor kit. Om ze te kunnen vergelijken qua werking, gewicht, kracht, benodigde plaats, etc...

_________________
Corally SP12M (motor: Tamiya Blue Acto Power 17T ESC: LRP Quantum 2 Sport Pro accu: Orion 5500mAh C-Pro 90C)
Kyosho Plazma RA (motor: LRP X20 4.5T modified ESC: Speed Passion GT EX accu: Orion 6500 C-Pro 90C)

http://www.rat-rc.be


29 Aug 2010, 03:28
Profile
Site Admin
User avatar

Joined: 28 Nov 2007, 20:53
Posts: 6170
Location: Ursel
Reply with quote
Post Number:#12 Re: Zelf bouwen van motoren
Wat zegt men ook weer " Wie niet horen wil moet voelen " :roll: reserveer alvast een plaats op uw kast want daar zal hij komen te staan. :wink:
Hier zal je meer plezier aan beleven 4wiel aangedreven alle terreinwagen => http://www.youtube.com/watch?v=1s9vQx7OvB4 => maak er een amfibie van dan kan je op het water ook. :wink:
Of een tank op stoom => http://www.youtube.com/watch?v=c2xfTA3j ... re=related
En dit kan je zeker van je kast halen en eens gezellig gaan varen => http://www.youtube.com/watch?v=KYUE87af ... re=related.
Proefdraaien van de motor en ketel => http://www.youtube.com/watch?v=W1H3I0Gb ... re=related
In de tuin in de vijver => http://www.youtube.com/watch?v=qX693k6m ... re=related

_________________
Groetjes ReneDL

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>


29 Aug 2010, 10:05
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2007, 16:50
Posts: 2111
Reply with quote
Post Number:#13 Re: Zelf bouwen van motoren
Moesten alle uitvinders luisteren naar de goede reden van de anderen die hen zeggen dat het onmogelijk is. Dan zouden we nu nog met de fiets rijden. We zouden nooit geweten hebben dat Amerika bestaat en de aarde zou nog steeds plat zijn!
Lang leven aan de waaghalzen :D

2 vraagjes.
- Bij het proefdraaien van die motor zien we in het schip nog een plastic reservoir staan. Waarvoor dient deze? Is dat zijn brandstof?

- Het schip kan blijkbaar 2 richtingen uit. Enfin de stoommotor kan vooruit en achteruit. Kan elke stoommotor vooruit en achteruit?

_________________
Corally SP12M (motor: Tamiya Blue Acto Power 17T ESC: LRP Quantum 2 Sport Pro accu: Orion 5500mAh C-Pro 90C)
Kyosho Plazma RA (motor: LRP X20 4.5T modified ESC: Speed Passion GT EX accu: Orion 6500 C-Pro 90C)

http://www.rat-rc.be


29 Aug 2010, 18:31
Profile
Site Admin
User avatar

Joined: 28 Nov 2007, 20:53
Posts: 6170
Location: Ursel
Reply with quote
Post Number:#14 Re: Zelf bouwen van motoren
support-parts wrote:
Moesten alle uitvinders luisteren naar de goede reden van de anderen die hen zeggen dat het onmogelijk is. Dan zouden we nu nog met de fiets rijden. We zouden nooit geweten hebben dat Amerika bestaat en de aarde zou nog steeds plat zijn!
Lang leven aan de waaghalzen :D
2 vraagjes.
- Bij het proefdraaien van die motor zien we in het schip nog een plastic reservoir staan. Waarvoor dient deze? Is dat zijn brandstof?
- Het schip kan blijkbaar 2 richtingen uit. Enfin de stoom motor kan vooruit en achteruit. Kan elke stoom motor vooruit en achteruit?


Je kan het niet meer uitvinden dat hij op de kast zal staan je weet het nu al zeker. :lol: Alhoewel :think: ....als je wat kan uitvinden om de zwaartekracht op te heffen zou het moeten lukken, eens snel rekenen 2 stoom motoren elk 350gr = 700gr / 2 ketels met branders en brandstof en appendages 1,5kg stuk = 3kg / elk 300cc water = 600gr / het gewicht enkel voor de aandrijving 700+3000+600=4300gr zonder besturing en zonder de hovercraft. Neem nu dat je heel licht kan bouwen besturing + hovercraft 1700gr = 6000gr je zal inderdaad meer dan een waaghals moeten zijn om dat te doen zweven op (onder) water :roll:

Antwoord op uw vragen:
- de plastic reservoir is inderdaad de brandstoftank van de methanolbrander.
- normaal kan elke stoom motor in twee richtingen draaien als hij is uitgerust met een omkeer mechanisme.

Groetjes ReneDL

_________________
Groetjes ReneDL

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>


29 Aug 2010, 19:21
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2007, 16:50
Posts: 2111
Reply with quote
Post Number:#15 Re: Zelf bouwen van motoren
Wat zijn appendages?

350gr per motor... Dat kan beter: http://sites.google.com/site/lineymachine/thimble

Is 1 boiler niet genoeg voor 2, 3 of 4 motoren?

_________________
Corally SP12M (motor: Tamiya Blue Acto Power 17T ESC: LRP Quantum 2 Sport Pro accu: Orion 5500mAh C-Pro 90C)
Kyosho Plazma RA (motor: LRP X20 4.5T modified ESC: Speed Passion GT EX accu: Orion 6500 C-Pro 90C)

http://www.rat-rc.be


29 Aug 2010, 19:24
Profile
Site Admin
User avatar

Joined: 28 Nov 2007, 20:53
Posts: 6170
Location: Ursel
Reply with quote
Post Number:#16 Re: Zelf bouwen van motoren
support-parts wrote:
Wat zijn appendages?

Noodzakelijke onderdelen onder andere:smeertoestel, overdrukkleppen, vulklep,injector, waterpomp,kranen, drukmeters, pijlglazen enz.

_________________
Groetjes ReneDL

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>


29 Aug 2010, 20:30
Profile
Site Admin
User avatar

Joined: 28 Nov 2007, 20:53
Posts: 6170
Location: Ursel
Reply with quote
Post Number:#17 Re: Zelf bouwen van motoren
support-parts wrote:
Wat zijn appendages?

350gr per motor... Dat kan beter: http://sites.google.com/site/lineymachine/thimble

Is 1 boiler niet genoeg voor 2, 3 of 4 motoren?

Als je die stoom motoren wil gebruiken moet je een hovercraft maken die maar zo groot is als een A4 blad.
Dat zijn om te beginnen geen vermogen motoren maar demonstratie motoren om de werking uit te leggen.
Elke stoom motor heeft een ketel nodig naar zijn verbruik als je twee motoren aansluit moet hij twee maal zo groot zijn enz.
Als je de ketel moet vergroten heb je een grotere diameter en moet je de wand dikker maken dus meer gewicht en meer brandstof en meer water enz.
Ik maak al jaren stoommachines en weet al min of meer wat ze kunnen en wat je er mee kan doen.
Het zijn sterke machientjes met een mooi vermogen als je ze juist gaat gebruiken met de gepaste druk en voldoende volume in de ketel.
Je kan ze vergelijken met olifanten, ze zijn een beetje lomp je moet ze veel eten geven, het zijn zwaargewichten die je er op hun tempo wel een brute kracht voor terug geven.

Groetjes ReneDL

_________________
Groetjes ReneDL

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>


29 Aug 2010, 21:17
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2007, 16:50
Posts: 2111
Reply with quote
Post Number:#18 Re: Zelf bouwen van motoren
Bij het RC vliegtuig, probeert men het overgewicht tegen te gaan door gebruik te maken van een flash steamer.
Hij blijkt minder pk's te leveren maar is dan ook veel lichter. Alleen leeft hij blijkbaar niet zo lang. :(

_________________
Corally SP12M (motor: Tamiya Blue Acto Power 17T ESC: LRP Quantum 2 Sport Pro accu: Orion 5500mAh C-Pro 90C)
Kyosho Plazma RA (motor: LRP X20 4.5T modified ESC: Speed Passion GT EX accu: Orion 6500 C-Pro 90C)

http://www.rat-rc.be


30 Aug 2010, 18:25
Profile
Site Admin
User avatar

Joined: 28 Nov 2007, 20:53
Posts: 6170
Location: Ursel
Reply with quote
Post Number:#19 Re: Zelf bouwen van motoren
support-parts wrote:
Bij het RC vliegtuig, probeert men het overgewicht tegen te gaan door gebruik te maken van een flash steamer.
Hij blijkt minder pk's te leveren maar is dan ook veel lichter. Alleen leeft hij blijkbaar niet zo lang. :(

Dat is dan ook geen ketel, je kan het best vergelijken met een stomer (hogedrukreiniger), het is gewoon een lange buis in spiraalvorm met een brander.
Het water wordt achteraan in de spiraal ingebracht via een pomp (waarvan de druk steeds hoger moet zijn dan de stoomdruk) de brander zal de spiraal opwarmen en het water omvormen naar stoom welke de stoommotor zal aandrijven.
Het nadeel is dat je constant een meewerkende pomp moet hebben om de spiraal te voeden (overtollig water voeren ze af via een bijpas terug naar de watertank.)
Dat is zo een beetje de werking van de stoommotor in een vliegtuig.

_________________
Groetjes ReneDL

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>


30 Aug 2010, 22:29
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 19 posts ] 


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Forum theme by Vjacheslav Trushkin for Free Forum/DivisionCore.