View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Oct 2017, 01:24

Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 
Diorama maken is niet moeilijk. 
Author Message

Reply with quote
Post Number:#1 Diorama maken is niet moeilijk.
Met een modelbaan bouw je eigenlijk een groot panorama op.
Eigenlijk is dit niet juist, ze bestaat of valt door kleine dio's die men aanpast met omgeving die aansluit.
Met een gewoon diorama waarop een auto of tank word geplaatst werk je maar op een beperkt oppervlak en is het af.
Dit is niet zo bij een modelbaan.
Het geheel moet een beetje aansluiten over de ganse baan.
Als ondergrond voor het diorama op te bouwen gebruik ik gewoon karton van bananendozen, krijg je gratis bij de groenteboer.
Hiervan snijd ik ribben in een bepaalde vorm om de ruwheid van het oppervlak al deels te bepalen.
In elke doos zit normaal een kartonnen blad, dit gebruik ik als materiaal voor de bodem, kan tegen water en is daarom ideaal om met vochthoudende produkten te werken, zoals gips bv.

Image
Het begint gewoon met een stukje restand van een proef met papier-mache, wat aangepast word aan het te bekomen landschap.

Image
Als het in het landschap is geintrigeerd kunnen we aan het werk met strooimateriaal, poort is restant van een Kibri doos.

Image
Dat er al lang geen mens meer is geweest zie je door de overwoekering, ook is de ijzeren poort reeds aan roest onderhevig.
De rots werd bewerkt met onverdunde waterverf van Talens.
Nu een oude gesloten grot betekent niet zo heel veel.

Image
Daarom zal een vervallen barakje niet mistaan dacht ik zo.

Image
Heb dit dan maar in de directe omgeving geplaatst, grontplaat van gebouw aftekenen op het karton en karton in de bestaande bodem ingepast.

Image
Met plamuur uit het potje de niveau verschillen wat aangepast en aan de rechter zijde al struikjes aangebracht.

Image
Voor de inkleding heb ik strooigras gebruikt en struikjes, een paar hogere gewassen zijn daarom ook niet misplaatst.

Image
Nadat alles geplaatst is kan het voorliggende landschap aangepast worden, dit betekend ook met gras en bomen.
Dit is ook maar mijn eerste diorama dat ik gemaakt heb, met fantasie en verbeelding kom je al heel ver.
Modelbouw is toch in alle takken een prachtige zaak, het geeft steeds een tevreden gevoel als je iets hebt gemaakt.

Johan.

26 Jun 2012, 16:02
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#2 Re: Diorama maken is niet moeilijk.
Mooi mooi mooi ....goed bezig man ik kan niet anders zeggen dan doe zo verder h?. :clap: :handgestures-thumbupleft:
Daar kan je inderdaad prachtige landschappen mee maken met een paar handige handen en veel geduld en de nodige inspiratie. :wink:

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

26 Jun 2012, 17:38
Profile

Reply with quote
Post Number:#3 Re: Diorama maken is niet moeilijk.
Prachtig! Eindelijk eens iets nieuw in deze sectie, er mag nog volgen..

Ik heb vroeger ook een paar pseudo-diorama's gemaakt als achtergrond voor foto's, als ik dit zie dan krijg ik terug zin om ook een diorama te bouwen :think:
Zo veel leuke bezigheden en zo weinig tijd :cry:

26 Jun 2012, 17:42
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#4 Re: Diorama maken is niet moeilijk.
Sprezlaus wrote:
Prachtig! Eindelijk eens iets nieuw in deze sectie, er mag nog volgen..
Zo veel leuke bezigheden en zo weinig tijd :cry:

Inderdaad er staat hier ook het een en ander stof te vangen, ik heb nog veel bouwdozen staan voor spoor 1 in samenhang met echte stoomlocks en de bijpassende wagonnen het is wel wat moeilijker om daarvoor een spoorbaan te verwezenlijken binnen :roll: In het Stoomcentrum van Maldegem hadden we in der tijd een mooie spoorbaan binnen, die we hadden opgebouwd met verschillende enthousiaste modeltreinliefhebbers in de hangar die baan was 30m lang en 3m breed. Alles erop en eraan mooie gebouwen een bergmeertje, watervalletje en werkende watermolen stromende beekjes echt mooi om te zien. We konden er reiden zowel elektrisch als op echte stoom tot ze hadden besloten van de baan uit te breken om hem te verplaatsen naar een betere stofvrije locatie en ja je kan het raden ...... het is er nog niet van gekomen. :angry-tappingfoot: :boos:
Ik zal toch eens moeten uitkijken om hier vooraan mijn huisje een spoorbaantje aan te leggen de plaats en het materiaal heb ik :P het zou wel tof zijn om er weer eens mee te kunnen rond tuffen. :wink:

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

26 Jun 2012, 18:17
Profile

Reply with quote
Post Number:#5 Re: Diorama maken is niet moeilijk.
Hoi Rene.

Spoor 1 leend zich goed tot tuinbaantjes.
Leg dit niet in een voortuintje, zo gaat binnen de korste keren je materiaal verloren zijn.

Op vraag zal ik nog wat posts plaatsen over mijn baan, deze is nog niet geheel af, is inmiddels al een jaartje geleden dat er nog wat rondgereden heeft.
Maar uitstel is geen afstel.

Johan.

26 Jun 2012, 20:59
Profile

Reply with quote
Post Number:#6 Re: Diorama maken is niet moeilijk.
Mijn eerste poging om iets met water te doen.

Geen echt water, dat gebruik ik niet, maar het moest een imitatie van....worden.

Image
Geen beekje zonder bedding, mits ik nog een Faller watermolen had, kon deze er mooi bij.

Image
De watermolen met originele bodemplaat,de plastiken berg heb ik er vanaf gesneden, gewoon een onding.

Image
Heldere folie, haren van een borstel, waterverf verdund, stooimateriaal en struikjes maken het geheel.
Vond het watermolentje nogal nieuw ogen.

Image
Nadat ik het waterrad lager geplaatst heb, heb ik de muren bewerkt met plamuur.
Om deze wat ouder te laten tonen heb ik de plamuur bewerkt met penseel en lichte koffie.
Dit is dus het eindresultaat.

Johan.

28 Jun 2012, 12:02
Profile

Reply with quote
Post Number:#7 Re: Diorama maken is niet moeilijk.
:o
Ik bewonder uw geduld en kunnen :shock:

Prachtig! Echt prachtig! :handgestures-thumbupleft:

http://www.rat-rc.be

30 Jun 2012, 17:15
Profile
Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ]