Belegeringstoren op schaal 1/23,25

Sprezlaus

Re: Belegeringstoren op schaal 1/23,25

Post by Sprezlaus » Wed Sep 07, 2011 8:33 am

Lijnolie trekt goed in, duurt alleen lang, ik doe mijn "antieke" kast daarmee, geeft een mooi effect... (daarna effectief met bijenwas zoals in onderstaande tekst)

Met dank aan Anton:

Lijnolie is de onbetwiste kampioen van de behandelingen. Het is een matte behandeling die de houtstructuur maximaal ophaalt. Krasjes vallen niet meer op omdat het erg diep het hout indringt en de krasjes camoufleert. Het moet met een doek opgebracht worden, waarna na een kwartiertje het overtollige weer kan worden weggenomen. De droogtijd is erg lang: mede doordat op dieper stukken veel olie zit, moet het 1-2 weken drogen! Je kunt het als droog beoordelen als het nauwelijks meer ruikt. Naar wens kan een tweede behandeling plaats vinden maar doe dat dus pas na 1-2 weken. Afwerking is gewenst en kan het best een (bijen-) was zijn. Dan kan er wat water op vallen en kun je het oppoetsen tot een mooie matte glans. Het best met een borstel met ?houten? haren. Helaas is lijnolie alleen voor binnentoepassingen te gebruiken.

Staat nog meer over houtveredeling op zijn site:
http://www.antondehoutsnijder.nl/houtveredeling/

Best wel eerst eens testen op een stukje restbalsa, eventueel verdunnen met terpentijn (geen terpentine! da's iets anders).

Lijnolie werd/wordt (?) gebruikt voor het maken van olieverf, een weinig pigment (bvb kurkuma en as) toevoegen, mengen et voila!

De bedoeling is natuurlijk niet dat er een mooie verflaag opligt, eerder dat het een authentieke uitstraling krijgt, daarom zou ik de was achterwege laten.
Het gaat tenslotte over een belegeringstoren en geen Louis XIV-meubel :-)
Rules are made for people who aren't willing to make up their own.
Chuck Yeager

ReneDL
Site Admin
RC interests:

Post by ReneDL » Wed Sep 07, 2011 9:18 am

Als je dan toch lijnolie wil gaan gebruiken voeg dan 2% "siccatief" toe hiermee kan je het droogproces drastisch versnellen (droogtijd binnen de 12 uur naargelang de omgeving temperatuur)
Groetjes ReneDL

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

Support-Parts

Post by Support-Parts » Tue Oct 04, 2011 7:22 pm

Wel mensen, na enkele testen van verschillende manieren en recepten blijkt de simpelste het mooiste effect te hebben.
De brou de noix oftewel notenbolsterbeits van bij den Brico trekt mooi in het hout zonder een glanzende afwerking te geven.
Ik moet enkel, om het ouderdoms effect nog te benadrukken, de nerven dieper inkrassen.
Hiervoor heb ik een naald gekozen die men normaal gebruikt om leder de naaien.
Deze naald heeft als specialleke dat ze een driehoekige punt heeft waarvan de zijden snijden wat een echt effect van barsten in het hout tot resultaat heeft.
Corally SP12M (motor: Tamiya Blue Acto Power 17T ESC: LRP Quantum 2 Sport Pro accu: Orion 5500mAh C-Pro 90C)
Kyosho Plazma RA (motor: LRP X20 4.5T modified ESC: Speed Passion GT EX accu: Orion 6500 C-Pro 90C)

http://www.rat-rc.be

ReneDL
Site Admin
RC interests:

Post by ReneDL » Sun Oct 09, 2011 7:12 pm

Voor uit de middeleeuwen te komen ziet dat er nog altijd goed uit :handgestures-thumbupleft: :grijns:
Mooi werk man doe zo verder en het eindresultaat zal er mogen wezen. :knipoog:
Groetjes ReneDL

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

alexander

Post by alexander » Tue Oct 11, 2011 11:11 pm

amai, ziet er echt zeer tof uit! :smile:
Force rc heli
Solo pro (in de boom)
120sr

den ronny

Post by den ronny » Sat Oct 15, 2011 3:43 pm

Hey man,

Respect, dit vindt ik onnodig wijs !!!!!
Dat iemand met zoveel aandacht dit kan verwezenlijken uit een paar stukjes planken.
Ga dit zeker verder volgen.
En ja, zoals Rene reeds zei, hierna een aan burcht beginnen !!!! :mrgreen:
Image
Ook interesse om eens vrij te rijden? bezoek dan ons gedeelte op dit forum:
http://www.rc-forum.be/phpBB3/viewforum.php?f=125 en kom gewoon langs, t'is pure fun :)

Support-Parts

Post by Support-Parts » Sat Oct 15, 2011 3:49 pm

Hartelijke dank!
Het zijn de complimentjes die het al het werk waard maken.
Corally SP12M (motor: Tamiya Blue Acto Power 17T ESC: LRP Quantum 2 Sport Pro accu: Orion 5500mAh C-Pro 90C)
Kyosho Plazma RA (motor: LRP X20 4.5T modified ESC: Speed Passion GT EX accu: Orion 6500 C-Pro 90C)

den ronny

Post by den ronny » Sat Oct 15, 2011 5:27 pm

Dacht eerder dat de complimentjes de gek lieten verder knutselen :mrgreen:
Maar goed, zal ongeveer hetzelfde uitkomen zeker :respect:
Image
Ook interesse om eens vrij te rijden? bezoek dan ons gedeelte op dit forum:
http://www.rc-forum.be/phpBB3/viewforum.php?f=125 en kom gewoon langs, t'is pure fun :)

Support-Parts

Post by Support-Parts » Sat Oct 15, 2011 6:17 pm

En om het te bewijzen knutselt de gek verder :applaus:
Alle onderdelen behandelen en monteren.
ImageImage
Image

Sprezlaus

Post by Sprezlaus » Sun Oct 16, 2011 12:05 pm

Zijn die wasknijpers wel op schaal :think: ?

Ik zou graag een complimentje geven, maar ik vrees dat ik dan in de herhaling ga vallen :lol:
Doe zo verder, ik denk dat elke reguliere bezoeker met veel interesse dit topic volgt!
Rules are made for people who aren't willing to make up their own.
Chuck Yeager

Post Reply

Return to “Schaalmodellen”