View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Jan 2018, 10:03

Post new topic Reply to topic  [ 42 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
starten met FPV 
Author Message

Reply with quote
Post Number:#1 starten met FPV
Hallo,
Ik ben nieuw op dit forum, dus ik stel me even voor.
Ik ben gilles, ben 14 jaar oud en ben al twee jaar bezig met de hobby.
Ik vlieg al twee jaar met dezelfde vlieger, een Axion rc Alpha 139. een soort easystar.
Ik heb er al vaker een camera op gezet, maar nog niet FPV. daar zou ik nu graag mee beginnen.
Ik kijk al een tijdje rond om een goedkoop setje samen te stellen, en ik zat rond de 70 ?, maar ik heb nu besloten om toch iets duurder te gaan, maar iets betere kwaliteit.
Ik heb al zelf een VR bril geknutseld met karton en zo'n TV-schermpje voor in de auto.
Check op readymaderc.com heb ik een setje samengesteld van een 900Mhz-1.3Ghz ontvanger, 1.3Ghz zender en twee bluebeam antennes, en als camera zou ik de PZ0420 camera nemen, iemand op modelbouwforum.nl raadde mij die sterk aan, en voor die prijs zou hij niet te kloppen zijn.
In totaal kom ik uit op zon 185? uit, ik vind dat eigenlijk wel een beetje veel, om alleen in mijn buurt rond te vliegen.
Is de FPV hobby echt zo duur als je een beetje kwaliteit wilt? of kan ik hier en daar nog besparen?

23 Aug 2014, 18:11
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#2 Re: starten met FPV
Beste Ikke :text-welcomewave: op het forum, FPV vliegen is als je het goed wil doen niet goedkoop, je kan beter wat langer doorsparen en meteen goed materiaal kopen. Goedkope materialen kopen zal uiteindelijk zeker resulteren in twee maal kopen, wat dan meestal een stuk duurder uitkomt. Ik zou zeggen "eerst goed bezinnen en dan pas beginnen" :wink:

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

23 Aug 2014, 19:46
Profile

Reply with quote
Post Number:#3 Re: starten met FPV
mja maar als ik nu een goedkoop setje koop en ik crash door een simpele beginnersfout dan heb ik minder verlies.
of als ik het bijvoorbeeld probeer en het staat mij toch niet zo aan...
hoe ver zou ik kunnen komen met een 200mw 1,3Ghz zender+CP antennes?

25 Aug 2014, 20:43
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#4 Re: starten met FPV
Dat setje zal verder dragen dan je mag vliegen, dat is zowat het probleem van de meeste nieuwe beginners, "zal mijn setje ver genoeg gaan". Maar geen ??n die vraagt hoever mogen we gaan, en ..... dat is niet ver en je moet wettelijk met twee zijn. Een die aan FPV doet en een tweede die visueel contact moet houden om in geval van ......
Ik zou me eerst maar eens goed laten informeren voor je er je centen aan spendeert, boven je eigen grond mag je vliegen of op een terrein waar je toelating voor hebt gekregen. Ze zijn ook bezig met het opstellen van een wetgeving die het vliegen met drones sterk zal beperken en aan banden leggen.

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

25 Aug 2014, 23:31
Profile

Reply with quote
Post Number:#5 Re: starten met FPV
Ik heb al veel rondgezocht op internet over een echte wet van hoe ver mag je, hoe hoog, welke frequenties...
maar ik vind bitter weinig. heeft de overheid geen site waarop de wetten ivm FPV grondig en duidelijk uitgelegd staan?

29 Aug 2014, 20:54
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#6 Re: starten met FPV
Beste Ikke hier heb je wet alles wat je zoekt en moet weten, voor u interessant beginnende vanaf pagina 14/21 onderaan artikel 7 tot ... :wink: => http://mobilit.belgium.be/nl/binaries/g ... 229990.pdf
Deze wetgeving is voor toestellen van meer dan ??n kilogram, voor toestellen van minder dan ??n kg is er geen wetgeving in Belgi

29 Aug 2014, 23:13
Profile

Reply with quote
Post Number:#7 Re: starten met FPV
en als ik nu mijn vliegtuig lichter maak dan een kilo, dan mag ik dus eigenlijk zo ver mee vliegen als ik wil?

09 Sep 2014, 16:20
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#8 Re: starten met FPV
Wat bedoel je met zo ver vliegen als je wil, welk doel en afstand wil je nastreven :think: Maar ik denk dat je al snel met allerhande beperkingen zal te kampen hebben. :shifty:

09 Sep 2014, 19:55
Profile

Reply with quote
Post Number:#9 Re: starten met FPV
Ik zou niet zo ver willen vliegen, maar wel achter mijn huis enz om dat gebied eens op camera vast te leggen

Last edited by Ikke360 on 30 Nov 2014, 22:18, edited 1 time in total.

09 Sep 2014, 20:43
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#10 Re: starten met FPV
Als je bij helder weer boven je eigen tuin +- 50m hoog vliegt zie je al kilometers ver zonder je te verplaatsen, enkel traag ronddraaien met je toestel en je zal al een prachtig panoramabeeld kunnen filmen.
Denk er wel aan om boven andermans eigendom te vliegen en te filmen moet je de toelating van de eigenaars hebben. :wink:

09 Sep 2014, 20:57
Profile

Reply with quote
Post Number:#11 Re: starten met FPV
Na veel wikken en wegen heb ik besloten er toch voor te gaan. Ik heb op shop.righthere.nu een 400mw 1.3GHz zender en ontvanger besteld en op e-bay heb ik de PZ0420 camera besteld. Ik hoop dat ik dus volgende week aan de slag kan!

30 Nov 2014, 22:15
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#12 Re: starten met FPV
Zeker een paar foto's plaatsen van de quadcopter en de montage van de onderdelen, zo kunnen we ook nog wat bijleren :wink: en natuurlijk daarna een filmpje van je eerste vluchten h?. :handgestures-thumbupleft:

30 Nov 2014, 23:45
Profile

Reply with quote
Post Number:#13 Re: starten met FPV
Zal ik zeker doen, ps ik ben van plan het op mijn vliegtuig te monteren. Mijn enige multicopter tot nog toe is een nano QX, en ik denk niet dat die zoveel kan dragen :mrgreen:

01 Dec 2014, 00:08
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#14 Re: starten met FPV
Op een vliegtuig mag ook h? dat is even leerzaam. :wink:

01 Dec 2014, 00:14
Profile

Reply with quote
Post Number:#15 Re: starten met FPV
Alles is toegekomen!
bij het testen merkte ik dat er slechts op kanaal 1 van mijn ontvanger sterk signaal heb, ongeacht het kanaal waarin mijn zender staat (wat ik trouwens niet weet, het lcd schermpje heeft nooit gewerkt). Volgens de website komt kanaal 1 van de ontvanger echter overeen met 900MHz, wat illegaal is in Belgi?. Ik natuurlijk een mailtje sturen naar de klantendienst, en deze antwoord binnen enkele minuten dat er een sticker op de zender plakt die zegt aan welke frequentie hij uitzend. Op die sticker staat inderdaad 1.3, dus het probleem ligt waarschijnlijk aan de ontvanger, wat helemaal niet erg is aangezien ik wel rotsvast signaal heb. In die mail die de klantendienst mij gestuurd heeft, vertelt hij mij echter dat 1.2 en 1.3 ook illegaal zijn in Belgi?. Ik had nochtans echt gelezen op Wikipedia dat 1.2 toegelaten is voor radioamateurs. Dus wie heef er gelijk? Wikipedia of de klantendienst? Mijn vader is namelijk sterk tegen illegaal uitzenden.

16 Dec 2014, 17:30
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#16 Re: starten met FPV
Je mag volgens het plan van het BIPT een maximale zendsterkte van 25mW gebruiken voor 5,8GHz: 5650-5850 MHz, Niet-specifieke korteafstandsapparatuur, puntje h = 25mW.
Dat is trouwens de frequentieband waarop FPV op 5,8GHz werkt.

Ik zou je aanraden er niet over te gaan.
Je kunt van Immersion RC een setje kopen die perfect aan de wettelijke normen voldoet: 25mW!

Specificaties:
Immersion RC 25MW 5.8GHZ A/V TRANSMITTER
25mW can be used license-free in Europe (and is CE certified)
-SMA Antenna Connector (wire antenna on certain models)
-Frequencies: 5740, 5760, 5780, 5800, 5820, 5840, 5860MHz
-Onboard quiet switching regulator, powers 5v cameras (including HD versions)
-Not affected by 2.4GHz R/C radios!

16 Dec 2014, 18:28
Profile

Reply with quote
Post Number:#17 Re: starten met FPV
Ok, dankje voor de info. Ik zal ( helaas!!) mijn setje terugsturen.

16 Dec 2014, 18:45
Profile

Reply with quote
Post Number:#18 Re: starten met FPV
Ik mocht mijn setje niet terugsturen, omdat de verkoper de producten niet wil terugnemen op de grond van illegale frequenties. Dit is je eigen verantwoordelijkheid, zeggen ze. Ik heb dus nog wat extra diep gegraven en op de website van het BIPT heb ik een tabel gevonden met alle frequenties en voor wie ze voorbehouden zijn. 1.2 en 1.3 zijn wel degelijk voorbehouden voor amateurs! Er staat alleen niet bij op welk vermogen. Hiervoor heb ik ze een mailtje gestuurd en ik verwacht binnenkort een antwoord.

Als hieruit alsnog blijkt dat mijn zender te krachtig is (400mw) zal ik het terugsturen om een andere reden; ik kan de zender niet van kanalen verzetten, en de frequenties van de kanalen van de ontvanger jkloppen volgens mij ook niet.

21 Dec 2014, 23:54
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#19 Re: starten met FPV
Waar heb je die spullen aangekocht, als het in China is zal het zeker een probleem worden die houden zich meestal niet aan de Europese wetgeving verre van de Belgische. :roll:

22 Dec 2014, 01:06
Profile

Reply with quote
Post Number:#20 Re: starten met FPV
Alles komt uit nederland, dus dat is zeker het probleem niet.

22 Dec 2014, 01:13
Profile
Post new topic Reply to topic  [ 42 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next