View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Apr 2018, 03:12

Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 
blade 120SR help 
Author Message

Reply with quote
Post Number:#1 blade 120SR help
Hallo allemaal
Ik ben ge?nteresseerd in modelbouw en doe het al 1 jaar.
Heb net een nieuwe aankoop gekocht, de blade 120SR. :flyaway:
Ik ben er zeer tevreden over.
Goeie helikopter, maar heb wel 1 probleem.
Als hij zo'n ongeveer 1 meter boven de grond vliegt, hangt hij zo een klein beetje naar links.
Weet iemand hoe ik dit probleem kan oplossen
alvast bedankt,
gr blade120SR

18 Apr 2013, 21:01
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#2 Re: blade 120SR help
@ blade120SR :text-welcomewave: op ons forum en we gaan je rap eens vertellen wat je er aan kan doen, wel ...... niets :mrgreen: dat hij zo hangt is normaal dat doen ze allemaal.
De oorzaak komt door het tegenkoppel die de staartrotor(schroef) moet uitoefenen ten opzichte van de hoofdrotor.
De hoofdrotor draait in een bepaalde richting daardoor wil de romp aan de hoofdas in de tegenovergestelde richting gaan draaien, om dat tegen te gaan blaast de staartrotor met een zijdelingse druk in de tegenovergestelde richting. Door het uitoefenen van die zijdelingse druk krijg je een asverschuiving ten opzichte van de hoofdrotor waardoor de romp van de heli lichtjes schuin komt te hangen. Dit kan naar links maar ook naar rechts zijn afhankelijk van de draairichting van de hoofdrotor. Hoe korter de afstand tussen de centers van de hoofdrotor en de staartrotor, hoe groter de tegendruk moet zijn en hoe schuiner de heliromp zal hangen. Bij een grotere afstand tussen de twee (langere staartromp) zal je dat dus minder zien.

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

19 Apr 2013, 00:05
Profile

Reply with quote
Post Number:#3 Re: blade 120SR help
Dank u rene
Zou u me ook kunnen helpe of ik van de blade 120SR kan overstappen naar de blade 130 x
want die is 3D zeker?
Gr blade120SR

19 Apr 2013, 07:36
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#4 Re: blade 120SR help
Met alle CP heli's is er in principe 3D te vliegen, maar je kan er natuurlijk ook gewoon of als schaalmodel mee vliegen.
Eens je goed overweg kan met een FP heli zodat je hem met automatisme kan sturen en besturen naar waar je wil, zonder dat je hoeft na te denken kan je overstappen op een CP heli.
De algemene regel is hoe groter de heli hoe stabieler hij zal vliegen maar ...... hoe groter de kosten bij een crash :? , dat is dan de negatieve kant h?. :whistle:
Het is nu wel zo dat met de huidige technieken en moderne elektronica van vandaag (ingebouwde gyros en computer gestuurde zenders) de kleine heli's niet moeten onderdoen voor hun grotere broers in het tegendeel zelfs ze zijn veel wendbaarder. En door hun kleine afmetingen en geringe gewicht zijn ze heel crash bestendig en gemakkelijk zowel binnen als buiten te vliegen, zelfs met wind en sommigen zelfs met veel wind. En bij een crash kan je in 70% van de gevallen zeggen dat er geen schade is (dat door hun kleine gewicht en afmetingen) en in die andere 30% de kosten meestal heel beperkt blijven door de veel kleinere en goedkopere onderdelen.
De meesten beginnen dan ook na de 120SR met de MCPX welke van heel nerveus tot mak te vliegen is met de gepaste instellingen op de zender. De MCP X Brushless zou iets vinniger zijn dan de gewone MCPX Brushed maar even gemakkelijk in te stellen zijn met de zender (vanaf een DX6 wel te verstaan).
Nu zijn er ook die de voorkeur geven aan de nieuwere Nano CP X, de vliegeigenschappen zouden dezelfde zijn als de MCPX maar in de huiskamer gemakkelijker te vliegen door zijn kleinere afmetingen.
De Blade 130 X is dan weer een klasse hoger (groter) met borstelloze motor en mechanisch aangedreven staartrotor wat beter zou zijn bij het uitvoeren van sommige 3D figuren, maar daar zal een beginnende CP piloot niets van merken denk ik. :wink: Een nadeel zou de nogal kwetsbare overbrenging zijn naar de staartrotor (tandwielen) deze worden door veel gebruikers dan ook vervangen door een metalen setje. In een kleinere ruimte zal hij niet gemakkelijk te vliegen zijn door de grotere afmetingen, in grotere ruimtes of buiten is hij dan juist weer beter te ori?nteren en te volgen.
Een keuze maken voor een ander is altijd moeilijk, ik denk dat deze vier een beetje in dezelfde moeilijkheidsgraad zitten en gemakkelijk in te stellen zijn met de zender naar eigen keuze. (tot .... in zo verre h? heli vliegen is nu eenmaal niet gemakkelijk) :roll: :whistle:

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

19 Apr 2013, 11:41
Profile
Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ]