View unanswered posts | View active topics It is currently 21 Sep 2018, 14:28

Post new topic Reply to topic  [ 9 posts ] 
vliegproblemen Quadrocopter met HK mega board + gps 
Author Message

Reply with quote
Post Number:#1 vliegproblemen Quadrocopter met HK mega board + gps
Hallo,

Ik heb een quadrocopter gebouwd met een alu frame. De batterij is een lipo van 5ah 3S. De motoren 1000KV. Ik gebruik het megaboard van HK.
Als software gebruik ik megapirate. Ik slaag erin om het programma missionplanner te koppelen aan de copter.
De afstandsbediening is een Turnigy TGY 9X van HC.
Als ik probeer te vliegen dan wil hij altijd 1 bepaalde richting uitgaan en dan moet ik zeer veel corrigeren waardoor het toestel begint de wiebelen en onbestuurbaar wordt.
Wat kan er verkeerd zijn? Je vindt veel info over het bouwen maar bijna niets over het instellen van de parameters van het board.
Ik weet niet als de afstandsbediening goed is ingesteld.
Kan iemand mij op een tip geven waardoor ik verder kan

Alvast erg bedankt.

15 Jun 2013, 08:12
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#2 Re: vliegproblemen Quadrocopter met HK mega board + gps
Beste Filip,
Dat wiebelen en onbestuurbaar worden zal meest waarschijnlijk liggen aan het over corrigeren van de gyroscopen.
Ik heb eens gekeken naar dat boardje en deze is niet voorzien van 3 instelbare potmeters waarmee je handmatig de instellingen kan veranderen, dus dat zal je moeten doen via de zender.
Dat rond zijn as draaien kan ook meerdere oorzaken hebben, heb je de esc.(regelaars) elk afzonderlijk gekalibreerd, doe je dat niet heb je veel kans dat de motoren niet synchroon gaan optoeren, met onstabiele reacties en mogelijk ronddraaien als gevolg.
Is het board in de juiste richting gemonteerd op het frame ten opzichte van de geprogrammeerde vliegmode.
In de + mode moet de pijl op het boardje in het verlengde staan van de voorste motor arm, in de X mode moet de pijl van het boardje in het midden van de twee voorste motor armen staan, is dat niet zo zal de quad steeds een kant op willen draaien.

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

16 Jun 2013, 20:35
Profile

Reply with quote
Post Number:#3 Re: vliegproblemen Quadrocopter met HK mega board + gps
Hallo ,

Bedankt voor de tips maar jammer genoeg na een grondige controle blijft het probleem bestaan.
Zodra ik gas geef flipt hij over en heb ik geen tijd meer om te corrigeren.
Moeten er misschien parameters worden aangepast in de arduino soft of de mission planner?
Alle esc zijn gekalibreerd en in missionplanner lijken de verbindingen met ok te zijn (trottle pitch enz)
Ik zou graag gaan vliegen maar dit lukt jammer genoeg nog niet.
Kan iemand helpen?

Alvast bedankt.

30 Jun 2013, 18:13
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#4 Re: vliegproblemen Quadrocopter met HK mega board + gps
Flipt hij altijd naar dezelfde kant over en zoja naar welke (voorover of achterover naar links of rechts) :think:

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

30 Jun 2013, 19:25
Profile

Reply with quote
Post Number:#5 Re: vliegproblemen Quadrocopter met HK mega board + gps
Hallo,

Hij flipt altijd links voren . Als ik de uitlezing van de instrumenten bekijk dan lijkt ook hier alles ok.
Als hij vlak op de grond staat is hij volgens zijn instrumenten volledig horizontaal.
Zou er toch een probleem zijn met de snelheid van 1 van de motoren?

groeten Filip

30 Jun 2013, 20:32
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#6 Re: vliegproblemen Quadrocopter met HK mega board + gps
Je moet de propellers eens demonteren en daarna de quad opstarten net zoals je gaat proberen te vliegen.
Toeren de 4motoren bij gas geven nu gelijk op tot vol gas dan is dat al goed, nu ongeveer 1/3 gas geven en de quad mooi vlak optillen.
Kantel nu de quad met een snelle beweging naar links, dus de linker kant naar beneden draaien ten opzichte van zijn centeras. De linkse motoren moeten nu snel optoeren doen ze dat niet of de rechter motoren toeren op dan is de regelaar van de rol verkeerd geprogrammeerd en moet je deze reversen. Hetzelfde doe je voor de andere bewegingen, naar voor schommelen en de voorste motoren moeten optoeren naar achteren schommelen en de achterste motoren moeten optoeren.

01 Jul 2013, 19:33
Profile

Reply with quote
Post Number:#7 Re: vliegproblemen Quadrocopter met HK mega board + gps
ReneDL wrote:
Je moet de propellers eens demonteren en daarna de quad opstarten net zoals je gaat proberen te vliegen.
Toeren de 4motoren bij gas geven nu gelijk op tot vol gas dan is dat al goed, nu ongeveer 1/3 gas geven en de quad mooi vlak optillen.
Kantel nu de quad met een snelle beweging naar links, dus de linker kant naar beneden draaien ten opzichte van zijn centeras. De linkse motoren moeten nu snel optoeren doen ze dat niet of de rechter motoren toeren op dan is de regelaar van de rol verkeerd geprogrammeerd en moet je deze reversen. Hetzelfde doe je voor de andere bewegingen, naar voor schommelen en de voorste motoren moeten optoeren naar achteren schommelen en de achterste motoren moeten optoeren.

Hallo ,

Erg bedankt voor de tips. Zodra ik wat tijd vind deze week ga ik dit proberen. Ik hou je op de hoogte.

groeten Filip

01 Jul 2013, 21:59
Profile

Reply with quote
Post Number:#8 Re: vliegproblemen Quadrocopter met HK mega board + gps
Hallo,

Ik deze test gedaan en ik denk niet dat de motoren optoeren bij het kantelen.
Nu heb ik de copter ondersteboven gehouden en nu heb ik de indruk dat het wel werkt.
Zou het kunnen dat er board anders gemonteerd moet worden?

groeten Filip

08 Jul 2013, 10:38
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#9 Re: vliegproblemen Quadrocopter met HK mega board + gps
Als het dit board is => http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... _BARO.html dan moet de pijl op het board van boven gezien zichtbaar zijn en naar de voorkant van de quad wijzen.

08 Jul 2013, 16:14
Profile
Post new topic Reply to topic  [ 9 posts ]