View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Sep 2017, 19:11

Post new topic Reply to topic  [ 18 posts ] 
Hovercraft 
Author Message

Reply with quote
Post Number:#1 Hovercraft
Ik zou een hovercraft willen bouwen met alle elektrische onderdelen van conrad.
Het liefst wil ik dat het niet te duur wordt .
Maar voor ik te hard van stapel loop wil ik het liefst een prijs weten van een hovercraft.
(ik heb me gebaseerd op deze ontwerpen http://www.model-hovercraft.com/2000tdx/2000tdx.html)

29 Sep 2012, 21:40
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#2 Re: Hovercraft
Hier zal je wat aan hebben => http://www.hovercraftmodels.com/

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

29 Sep 2012, 23:40
Profile

Reply with quote
Post Number:#3 Re: Hovercraft
Bedankt ,
Als ik 2keer deze motor neem (voor lift en voortstuwing) --> http://www.hovercraftmodels.com/store/contents/en-us/d9.html
En een ESC van conrad voor +- 20 euro.
(servo , ontvanger en zender heb ik nog liggen en dat dan aansluit zou als dan moeten werken of moet ik nog iets in de ESC programeren )
En voor de rest de bouwplannen van vorige post gebruiken met een degelijke rok en mouche (zal de naamvan de mouche nog eens navragen ) als frame.
Zou als dan lukken of niet?

En kan je nog rotors aanraden die dan passen ?

29 Sep 2012, 23:54
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#4 Re: Hovercraft
In uw plaats zou ik gaan voor dit bouwpakket, zeker als het je eerste hovercraft is die je gaat bouwen => Griffon 2000TDX Scale RC Hovercraft Kit <= al wat je nodig hebt zit in de kit uitgezonderd de zendapparatuur en dit voor 109,99$ = 85?. Als je alles in onderdelen moet kopen zal je zeker ook aan die som komen en nog meer denk ik en het voordeel van zo een kit is dat je zeker weet dat hij na het afbouwen goed en zonder problemen zal werken. (indien je nauwkeurig werkt volgens de handleiding natuurlijk :wink: )
Hier kan je er alles over vinden onderaan de pagina, je kan zelfs reeds alles downloaden wat je zal nodig hebben bij de bouw (bouwbeschrijving met de nodige foto's enz.) => http://www.hovercraftmodels.com/store/c ... us/d1.html
Er zijn er hier al meerderen die aan een zelfbouw zijn begonnen maar ik heb nog van geen enkele met eindresultaten gezien. :?
De meesten stoppen na meerdere problemen bij gebrek aan ondervinding en goede begeleiding van een modelbouwer met voldoende kennis en ondervinding van goed werkende hovers. Het is volgens mij daarom ook geen luxe om te starten met een degelijk bouwpakket met een goede en duidelijke bouwbeschrijving. Eens je dat tot een goed einde hebt gebracht en je voldoende doorzicht, kennis en ondervinding hebt opgedaan van hoe alles kan en moet werken, pas dan zou ik je aanraden om aan een zelfbouw te beginnen. :wink:

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

30 Sep 2012, 09:54
Profile

Reply with quote
Post Number:#5 Re: Hovercraft
Bedankt hier zal ik over nadenken want de eerste link is eigenlijk dat voertuig maar zonder de onderdelen zou het dan niet goedkoper kunnen uitkomen of niet .

En wat kan ik van de snelheid en vliegduur verwachten :) en hij kan toch zeker op zand en water (eventuweel op ijs )

30 Sep 2012, 11:15
Profile

Reply with quote
Post Number:#6 Re: Hovercraft
Ik heb nog even voort gekeken en nu blijkt dat bijna niks is inbegrepen (moet nog ESC ,servo , ontvanger en zender kopen) en dan nog 30 euro verzend kosten . :|
Dus als er iemand wat geschikte spullen kan opnoemen (van conrad) dan bouw ik hem het liefst zelf (ik kan waterdichte mouche krijgen en een folie zal nu niet te veel gaan kosten ) en de bouwplannen van de kit kan ik gratis verkrijgen dus dat moet wel lukken .

Ik wil zelf ook graag zoeken naar onderdelen maar welk toerental moet ik ongeveer zoeken en moet ik een auto / vliegtuig of een gewoon motortje kopen .
En is deze ESC geschikt http://www.conrad.be/ce/nl/product/207368/Carbon-series-snelheidsregelaar-20-turns/SHOP_AREA_32305&promotionareaSearchDetail=005
En is een van deze motors geschikt http://www.conrad.be/ce/nl/product/244503/Igarashi-elektromotor-N2738-45GF/1230010&ref=list
http://www.conrad.be/ce/nl/product/229025/MOTOR-X-FLY-480/1209040&ref=list
Van wieken weet ik niks dus daar zou ik hulp bij willen . :?

30 Sep 2012, 12:37
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#7 Re: Hovercraft
Volgens ik er kan uit opmaken is die kit wel degelijk compleet =>
A complete kit of parts including twin motors, motor mounts, propellers, wire, fasteners, ready-made bolt-on skirt, rudder push rod, rudder horn... See our Griffon 2000TDX web page for more details, specs, pictures, video and download the kit manual. You will need to source your own RC radio from your local hobby store to operate the model.

30 Sep 2012, 14:03
Profile

Reply with quote
Post Number:#8 Re: Hovercraft
Er staat wel degelijk dat je nog redelijk wat nodig hebt . ik zal de link posten als is terug op de pc kan (nu via gsm)

Maar ik heb deze namiddag de kast eens open gedaan en heb gezien dat ik alle onderdelen heb . Enkel 2 motors en rotors ontbreken . de rok kan ik ook wel maken en het chassis kan ik van ondervloer maken als je dat kent . Enkel is de snelheidsregelaar zeer oud en zal ik mss een nieuwe moeten aanschaffen maar dat zijn bijna geen kosten .

Nu is de vraag dat de 2 motors samen met de ESC goed zijn en dat je dan rotors kan aanbevelen .

30 Sep 2012, 17:22
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#9 Re: Hovercraft
Als we weten welke motors het zijn (type en nummer) kunnen we nagaan welke prop er zal op passen.
Als de regelaar zwaar genoeg is om de stroom van de twee motoren te verwerken kan dat gaan maar ...... dan kan je de twee motoren niet afzonderlijk regelen wat zeker voor problemen kan en zal zorgen.

30 Sep 2012, 23:07
Profile

Reply with quote
Post Number:#10 Re: Hovercraft
De esc is zwaar genoeg voor de 2 en motor1 zal blijven draaien zodat ik kan stoppen op het water dus alleen de servo en motor 2 moeten aangestuurd worden door de esc dus dat is geen probleem normaal. :wink:
Nu weet ik de as diameter van de motor niet maar de propellors moeten 150*100 en 180*100 zijn (ik weet niet welke maten dat zijn).

01 Oct 2012, 09:28
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#11 Re: Hovercraft
De eerste opgegeven maat is de diameter de tweede is de spoed of stap per omwenteling en deze zijn opgegeven in mm. maar.... veel propellers zijn nog opgegeven in duimmaten of in de twee maatgevingen., dan zal je op de basis van de ene prophelft zoals bv. bij u 180x100staan en op de andere helft 7x4.

01 Oct 2012, 14:28
Profile

Reply with quote
Post Number:#12 Re: Hovercraft
Voor welk toerental van motor zou ik moeten kijken ? want voor de rest zal alles wel lukken. ( ik heb ondertussen al een plan gemaakt dat moet werken )

01 Oct 2012, 15:32
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#13 Re: Hovercraft
We hopen hier natuurlijk op een bouwverslag met de nodige uitleg en foto's h? :handgestures-thumbupleft:
De motortoerentallen moeten zeker niet te hoog zijn aangezien het bij een hover niet op snelheid op aankomt, de motor van de voortstuwing zal in verhouding met de hefmotor veel kleiner mogen zijn. Om te weten welke motoren je nodig hebt zal je eerst moeten kijken wat de afmetingen van je hover worden en wat hij ongeveer zal gaan wegen bij afbouw.
Het is ook de vraag ga je werken met brushed of brushless motoren, met NIMh of Lipo batterijen en welke zender heb je met welke mogelijkheden. :think: , eens we dat weten kunnen we je zeker en met plezier verder helpen. :wink:

01 Oct 2012, 16:09
Profile

Reply with quote
Post Number:#14 Re: Hovercraft
De hover word waarschijlijk 106 cm op 50 cm.
De zender heb ik liggen en is een 4 kanaals waar ik 2 kanalen van zal gebruiken (zal een tekeningetje posten van de aansluiting )
En ik heb nog een standaard auto motor en 2 dezelfde boot motoren (misschien zijn deze geschikt)
Rotors heb ik al gevonden die bij mijn afmetingen passen . (voor een 4 euro ongeveer )
De hover zelf zal van ondervloer voor parket gemaakt worden .
De rok van vijverdoek .
En ik zal rijden met nimh (7.2V 3.7A)
De snelheidsregelaar kan ik normaal zelf wel vinden .
Enkel is de ontvanger oud en is er misschien een probleem met de aansluitingen maar dat kan ik zelf wel verhelpen . :D

01 Oct 2012, 16:39
Profile

Reply with quote
Post Number:#15 Re: Hovercraft
Hier is het schema . (Als ik tijd en goesting heb komt er ook een 3d tekening)

http://imageshack.us/a/img195/9254/naamloosvl.png

01 Oct 2012, 17:00
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#16 Re: Hovercraft
Hou er wel rekening mee dat het drijfvermogen van de hover groot genoeg is zodat indien de liftmotor uitvalt je niet kopje onder gaat. :wink:
Ook zou ik werken met twee aparte regelaars zodat je de twee motoren apart kan besturen, noodzakelijk .... nee maar een overbodige luxe .... ook nee. Zo zal je zien en ondervinden dat je op een oneffen ondergrond zoals kiezel en gras meer tegendruk nodig hebt dan op een gladde ondergrond zoals asvalt, betonbaan of ijs en glad water.
Indien je maar beschikt over een oudere 4kanaals zender is dat hier ook geen probleem, je kan kier ook de andere stick veranderen naar "gasstick".
Daarvoor hoef je enkel het brugje en terugloopveer weg te nemen en ( berg de onderdelen op in een klein zakje en kleef die met tape vast op de rug van de zender zodat indien je terug wil veranderen niet moet zoeken naar de nodige onderdelen)
Sluit de regelaars aan op de desgewenste kanalen en klaar is kees. :wink:

02 Oct 2012, 14:35
Profile

Reply with quote
Post Number:#17 Re: Hovercraft
Ik zal waarschijnlijk maar 1 ESC gebruiken dan kan ik later nog voor 2 gaan .
En ik zal voor zeker genoeg onderdruk gaan dan is het overal in orde . Nu weet ik niet zeker dat ik hem wel 1060 x 500 ga maken misschien kan je een maat aanbevelen . voor de rest kan ik momenteel wel verder .

02 Oct 2012, 17:19
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#18 Re: Hovercraft
Je kan hem altijd verschalen naar een maat die je in gedachten hebt vb. naar 3/4 van de maat = 1060x500 naar 3/4 = 795x375.
Voor je eigen gemak kan je de plans dan laten uitprinten op 3/4 of de maat die je zelf verkiest.
Hou ons zeker op de hoogte van je vorderingen met foto's en een bouwverslag. :wink:

02 Oct 2012, 21:14
Profile
Post new topic Reply to topic  [ 18 posts ]