View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Sep 2018, 23:06

Post new topic Reply to topic  [ 8 posts ] 
hovercraft elektro 
Author Message

Reply with quote
Post Number:#1 hovercraft elektro
Voor een prototyping opdracht moeten we een hovercraft maken.
Voor de elektronica weet ik nog totaal niet welk materiaal we gaan gebruiken.
We willen werken met 1 liftmotor die met de zender kan in- en uitgeschakeld worden, twee motoren samen op 1 speedcontroller voor de voortstuwing
We zouden een roer achter beide motoren met ??n servo laten bewegen.

Kan ik een speelgoed heli of vliegtuigje kopen en alles daaruit halen, of beter een tweedehands zender en co.?
Ik denk aan een silverlit v-jet. dan hebben we voor 70 euro het grootste deel van de elektronica, incl. 2motoren, maar ik weet niet of die onderdelen bruikbaar zijn.

Met apparte onderdelen vrees ik een pak duurder uit te komen.

grtz
Pieter

03 Mar 2011, 13:12
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#2 Re: hovercraft elektro
Beste Pieter,
Eerst en vooral als nieuweling hier :text-welcomewave: op ons forum en hopelijk zal je hier vinden wat je zoekt.
We moeten natuurlijk eerst ongeveer weten wat je wil bouwen (een simpele hover, iets meer of een schaalmodel) en welke materialen je wil gebruiken (schuim, depron of houtbouw).
Die silverlit v-jet is hier in dat geval zeker geen goede keuze ( zender is specifiek gemaakt voor dit toestel ) de commando's zijn niet bruikbaar voor een hovercraft.
Voor de RC besturing zal je naar ik uit je wensen kan besluiten een zender nodig hebben met 5 kanalen ( die zal je wel niet allemaal nodig hebben ) maar aangezien je de "lift-motor" wil bedienen met een schakelaar (kanaal 5 is een schakelaar).
Voor de voortstuwing zal je zeker genoeg hebben aan ??n motor (zal meer dan snel genoeg gaan :wink: )
Wat zal je dus nodig hebben aan "RC en Elektronica" :
- Een zender 5 kanaals + ontvanger
- Twee motoren (het type motoren is afhankelijk van wat je wil bouwen) => afmetingen en het totaal gewicht van de hover.
- Twee regelaars ??n per motor ( het type is ook afhankelijk volgens de gebruikte motoren.)
- Een servo
- Aangepaste batterij
Dat zal het zo ongeveer zijn denk ik :think: voor de hover zelf moeten we eerst weten wat je wil bouwen en uit welk materiaal en dan kunnen we je daar ook verder mee helpen.

Groetjes ReneDL

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

03 Mar 2011, 15:44
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#3 Re: hovercraft elektro
Je moet hier eens naar kijken (het is vrij nieuw) en het kan dienen als voorbeeld (je kan de mousse vervangen door piepschuim) dan kan die wel over het water. Ik vind dit persoonlijk wel iets hebben :think: , dat gaan we ook nog eens bouwen. :wink:
http://www.hobbyking.com/hobbycity/stor ... duct=16606
Dit zou relatief goedkoop te bouwen zijn op een simpele manier en toch doeltreffend, een hover met een echte "rok" is niet zo simpel te bouwen (er zijn hier personen die er kunnen van meespreken) :roll: :whistle:

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

04 Mar 2011, 13:21
Profile

Reply with quote
Post Number:#4 Re: hovercraft elektro
:smiley_roe:

:roll: :wink:

http://www.rat-rc.be

04 Mar 2011, 18:49
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#5 Re: hovercraft elektro
support-parts wrote:
:smiley_roe:

:roll: :wink:

Ik had me op mijn laatste bericht aan zoiets verwacht :glimlach2: :grijns:

04 Mar 2011, 19:26
Profile

Reply with quote
Post Number:#6 Re: hovercraft elektro
De hovercraft moet een eigen ontwerp zijn.
De materialen liggen nog niet vast.
Hij zou rond de 60x40 cm moeten worden, zo licht mogelijk gemaakt.
We kunnen met 3d gefreesd PU werken.

Ik zou 2 (kleine) motoren gebruiken voor de voortstuwing, om de bestuurbaarheid te verbeteren (door deze ver uit elkaar te zetten). Ik zou die op ??n controller willen zetten omdat ik gehoord heb dat besturen door stuwkracht van de 2 motoren te vari?ren moeilijk is. Een roer zou makkelijker zijn.
Om kosten te besparen kunnen we eventueel voor de liftmotor gewoon rechtstreeks op de hovercraft een schakelaar monteren. Het blijft een prototyping project uiteindelijk.

grtz
Pieter

05 Mar 2011, 23:37
Profile

Reply with quote
Post Number:#7 Re: hovercraft elektro
mja voor de lift motor kan je bijvoorbeeld makkelijk gebruik maken van een brushed motor die je rechtstreeks aan de batterij aansluit met een schakelaartje ertussen om m aan en uit te schakelen en met de juiste prop zal het zeker goed werken...
dan kan je normaal ook gebruik maken van een 4 kanaals zender eventueel kan je misschien een goedkope 4 kanaals zender kopen bij hobbyking ?
en daarmee kan je dan bijvoorbeeld 2 motortjes elk met een eigen regelaar monteren en elk op een apart kanaal, als je dan een programmeerbare zender hebt kan je de ene regelaar aansluiten op het throttle kanaal en de andere bijvoorbeeld op je aileron en kan je in de zender de throttle mixen naar je aileron waardoor de beide motoren normaal beide even hard zullen gaan draaien als je gas geeft als je dan ook je aileron kanaal mixt naar het throttle kanaal dan zou je juist op beide motoren kunnen sturen , want als je dan op je ailerons (mits de juiste programmatie) links of rechts stuurt zal je linker of rechter motor meer of minder vermogen geven om dus te kunnen draaien, wat je anders ook kan doen is de motoren zelf op een verdraaibare steun zetten en met een servo de motoren zelf draaien om te sturen, maar dat is natuurlijk allemaal naar smaak te doen :wink: in ieder geval er zijn enorm veel mogelijkheden op dat gebied om een hover te bouwen, alleen kan je budget en misschien de tijd een limiterende factor zijn maar dan nog zijn er veel mogelijkheden :think:

vliegtuigen: funcub, sonic 185, pilatus pc-9 (restauratie), bonsai, ...
heli's: esky belt-cp V2 , KDS 450 s

06 Mar 2011, 00:18
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#8 Re: hovercraft elektro
Ik had die hierboven opgegeven om een basis te hebben voor een simpel en indien u met PU werkt een licht ontwerp, waar je zelf de vorm en inspiratie de vrije loop kan laten. Maar je zal je toch aan bepaalde regels moeten houden indien je tot goede resultaten wil komen.(balans en gewicht verdeling draagoppervlak enz.)
Borstel motoren zijn goedkoper en kan je aansturen met ??n regelaar (indien zwaar genoeg natuurlijk om de twee motoren te voeden)nadeel ze wegen een stuk zwaarder geven minder rendement en hebben een kortere levensduur.
Borstelloze motoren daarentegen wegen een stuk minder, hebben een veel beter rendement en een heel lange levensduur, je moet ze wel aansturen met aparte regelaars. Aangezien je minder gewicht zal hebben waardoor minder energie nodig is zal je minder verbruiken en met de zelfde batterij langer kunnen werken.
Twee motoren voor de voortbewegende kracht is zeker niet nodig maar mag wel natuurlijk het zal de bouw ook niet vergemakkelijken, dan moet je minstens twee motordragers en twee richtingsroeren hebben.
Het eerste wat je zal moeten doen is een model uittekenen zodat je een raming kan maken van hoeveel hij ongeveer zal wegen.
Daarna kan je dan nagaan welke motoren, regelaars, servo en batterij je nodig zal hebben.

06 Mar 2011, 00:30
Profile
Post new topic Reply to topic  [ 8 posts ]