Mijn electro Hover

Support-Parts

Mijn electro Hover

Post by Support-Parts » Fri Jan 01, 2010 4:54 pm

Ik ben nog eens met volle zin aan men hovercraft begonnen maar zit een beetje knel.
Ik ben op zoek naar een plaat materiaal dat licht is maar toch sterk genoeg om bepaalde krachten te weerstaan.
Heeft er iemand een raad te geven?
Corally SP12M (motor: Tamiya Blue Acto Power 17T ESC: LRP Quantum 2 Sport Pro accu: Orion 5500mAh C-Pro 90C)
Kyosho Plazma RA (motor: LRP X20 4.5T modified ESC: Speed Passion GT EX accu: Orion 6500 C-Pro 90C)

http://www.rat-rc.be

ReneDL
Site Admin

Re: Electro Hover

Post by ReneDL » Fri Jan 01, 2010 9:21 pm

Eerst een paar vraagjes:
Hoe groot ga je bouwen :?:
Wat wil je er mee, meestal over land of over water :?:
Welke motorisering (elektro of brandstof)
Als we daar iets over weten kunnen we al een stukje verder :wink:

groetjes ReneDL
Groetjes ReneDL

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

Support-Parts

Post by Support-Parts » Fri Jan 01, 2010 9:44 pm

ReneDL wrote:Eerst een paar vraagjes:
Hoe groot ga je bouwen :?:
Wat wil je er mee, meestal over land of over water :?:
Welke motorisering (elektro of brandstof)
Als we daar iets over weten kunnen we al een stukje verder :wink:

groetjes ReneDL

Wel, het word in elk geval geen schaalmodel omdat ik werking voorlopig belangrijker vind. Mijn eerste toestel dient om ervaring op te doen (lees: te crashen). Laat ons zeggen 500mm op 300mm ongeveer.
Liefst 50/50. Ik woon redelijk dicht bij de kust dus hoveren op het strand is een MUST!
Ik denk dat ik voor een electro hover maar beter electro motorisering kan gebruiken :D
Corally SP12M (motor: Tamiya Blue Acto Power 17T ESC: LRP Quantum 2 Sport Pro accu: Orion 5500mAh C-Pro 90C)
Kyosho Plazma RA (motor: LRP X20 4.5T modified ESC: Speed Passion GT EX accu: Orion 6500 C-Pro 90C)

ReneDL
Site Admin

Post by ReneDL » Fri Jan 01, 2010 11:20 pm

Hier eens kijken => http://www.modelbouwforum.nl/forums/ind ... aft-6.html
Filmpje ook
Groetjes ReneDL :wink:
Groetjes ReneDL

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

Support-Parts

Post by Support-Parts » Sat Jan 02, 2010 11:10 pm

@Rene:

Bedankt voor de link. Ik heb het concept nog nooit zo simpel gezien. Zelfs ik weet nu hoe het in elkaar zit :D
Gezien zij met zo'n licht motortje een zo mooi resultaat kunnen behalen, ga ik proberen van met 2 type 540 motoren te werken. Zo kan ik misschien met triplex werken. Lekker veel mogelijkheden, stevig en makkelijk te bewerken!

@Ivar:

Ik vrees dat mijn motoren niet genoeg kracht kunnen ontwikkelen om een alu hover drijvende te houden! Ik ben van plan met 7.2V te werken. Alu is al meer iets voor 12V.

Support-Parts

EP Hovercraft

Post by Support-Parts » Sat Feb 13, 2010 6:37 pm

We zullen er dan toch maar eens aan beginnen!
Allereerst de electro voorbereiding.
Image
Het programmeren van de motorregelaars.
Regelaar"s" want ik heb besloten van te werken met een aparte lift zoals de echte.
Ik heb dus 1 motor om het kussen of de "rok" op te blazen en 1 om voorwaarts en achterwaarts te gaan. Deze opsplitsing is kostelijker en ingewikkelder maar staat wel toe om op het water tot stilstand te komen zonder te zinken. Bij een 1 motorig systeem zou de hover zinken zodra de gas losgelaten word.
Als zender gebruik ik mijn Futaba 6 kanaals. Zo heb ik 3 kanalen om de hover te bedienen en kan ik later nog extra opties en funktionaliteiten toevoegen. En eigenlijk is het ook gewoon de enige zender die ik heb met meer dan 2 kanalen. :D
De regelaars zijn van het mechanische type van Ansmann voor 12V 30Amp.
Om de regelaars te programmeren koppel ik de regelaars aan kanaal 2&3.
kanaal 2 voorwaarts/achterwaarts zonder rem met directe overgang van vooruit naar achteruit.
kanaal 3 van 0% naar 100% voor de lift.
Na het programmeren de kanalen even testen met een standaard Tamiya motor van 18000rpm die ik trouwens ook ga gebruiken voor de lift omdat hij veel torque bezit.
Op elke regelaar een etiket met het juiste kanaal waarvoor hij geprogrammeerd is en klaar!
Last edited by Support-Parts on Thu Mar 17, 2011 3:51 pm, edited 2 times in total.
Reason: Een nul meer of minder, wat een verschil!!!

Support-Parts

Re: EP Hovercraft

Post by Support-Parts » Sun Feb 14, 2010 10:46 pm

Vraagje aan Rene.
Het roer voor de sturing zou bestaan uit 2 bladen die rechtop staan achter de propulsie schroef. Maar zou ik ze vormen zoals een vleugel of zou ik ze gewoon recht laten?
Denk je dat dit enig verschil zou maken?

ReneDL
Site Admin

Post by ReneDL » Sun Feb 14, 2010 11:29 pm

Gewoon recht laten man, ze zullen meer dan voldoende werken :wink:
Groetjes ReneDL

Support-Parts

Post by Support-Parts » Fri Feb 19, 2010 6:49 pm

Als basis voor mijn hover heb ik een deel van een "behangerstafel" gebruikt.
Onverwacht perfect geschikt! Gemaakt van zeer licht materiaal en een perfecte grootte.
Van wat PVC latjes die ik nog liggen had heb ik een compartiment gemaakt om al mijn electro in te steken.
Tegelijkertijd zal het ook dienen als steun voor de propulsie.
Van diezelfde PVC latjes heb ik ook een mount gemaakt voor de lift.
Deze heb ik gemonteerd op bouten zodat de hoogte instelbaar is en ik zo de effici?ntie van mijn propeller
kan verbeteren.
De eerste hover test om te zien of de combinatie motor en propeller wel sterk genoeg is, is positief verlopen.
Let wel, door het ontbreken van de rok en de slechte verdeling van het gewicht (Word later als laatste etappe
uitgebalanceerd.), is de hover onstabiel. De propulsie en de sturing moeten daar ook nog aan toegevoegd worden.
Dus oncontroleerbaar is hij ook.
Ooit al eens een hoverende behangerstafel gezien?

ReneDL
Site Admin

Post by ReneDL » Sun Feb 21, 2010 12:28 am

Het begin is er zweven doet hij al :handgestures-thumbsup: :handgestures-thumbup:
Groetjes ReneDL

Post Reply

Return to “Hovercraft - Tekeningen en Bouwverslagen.”