View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Oct 2018, 03:31

Post new topic Reply to topic  [ 19 posts ] 
Instellingen dx6i met Blade 120 sr 
Author Message

Reply with quote
Post Number:#1 Instellingen dx6i met Blade 120 sr
Hallo,
Ben nieuw hier op dit forum en ben sinds een paar weken begonnen met een fp helikopter.
Ik kan hem al aardig in de lucht houden ( wel zo nu en dan een crash maar dat is denk ik omdat ik al te veel wil :-) )
Wie kan mij helpen mijn dx6i goed in te stellen? Snap het verschil niet echt bij de d/r expo instellingen van + en - ..%
Heb ze nu alle 3 op 100%+5% staan en in stand 1 op 50 %-10% .
Kwam ik via YouTube aan .
Tips zijn van harte welkom !!
Mvgr Maikel

Verstuurd vanaf mijn HTC One met Tapatalk

13 May 2014, 18:04
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#2 Re: Instellingen dx6i met Blade 120 sr
Beste Maikel... :text-welcomewave: op het forum
Wat betreft de instellingen van je DX6i voor de SR120 die zou ik zeker anders instellen om te vliegen als beginneling, het is een heel goede heli maar ..... voor een beginneling redelijk wispelturig ( er zijn hier mensen op het forum die dat kunnen beamen :mrgreen: )
Ik heb een DX8 en die hebben schakelaars met 3 instellingen en de DX6i heet schakelaars met 2 instellingen voor Dual Rates en Exponential.
Ter verduidelijking:
-Met D-R stel je de servo uitslag in verdeeld over de volledige stick uitslag. vb: D-R 60 dan zal je servo 60% uitslaan bij volle stick beweging.
-Met Expo stel je de stick gevoeligheid in vanuit het center naar het einde van de stick uitslag. vb: Expo 30 dan zal de stick uitslag rond het center voor 30% verminderen met op het einde de normale ingestelde uitslag, dus rond het center minder gevoelig en dus minder bruut op de bewegingen.
Stel je nu de Expo in op -30 dan zal de stick uitslag rond het center voor 30% vermeerderen met op het einde de normale ingestelde uitslag, dus rond het center veel gevoeliger en dus bruter op de bewegingen wat we hier zeker niet willen.
In uw geval zou ik de schakelaars zo instellen en beginnen met vliegen op stand 1:
-voor de Aileron en de Elevon =>
schakelaar stand 0 D-R 80 => Expo 20
schakelaar stand 1 D-R 50 => Expo 20
-voor de rudder =>
schakelaar stand 0 D-R 100 => Expo 00
schakelaar stand 1 D-R 80 => Expo 20
Deze instellingen kan je naargelang je vorderingen en eigen gevoel altijd bijstellen.
Hopelijk kan je hier wat mee en laat ons zeker de vorderingen weten en als het kan laten zien met een filmpje. :wink:

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

13 May 2014, 21:06
Profile

Reply with quote
Post Number:#3 
He Ren? ,
Bedankt voor de goede uitleg !
Hier kan ik zeker wat mee .
Ik ga zodadelijk mijn zender opnieuw instellen .
Hoop dat ik een deze dagen de tijd krijg om de nieuwe instellingen uit te proberen,dan zal ik het u zeker laten weten of ik vorder .
Misschien zelfs op film ;-)
Super bedankt !!

13 May 2014, 22:30
Profile

Reply with quote
Post Number:#4 
Hallo ,
Ik heb mijn dx6i opnieuw ingesteld en merk dat ie wat rustiger reageert.
Nu zit ik met nog iets,
Als ik probeer te hooveren ,wil die continu naar voor en weer naar achter,naar voor naar achter,
Kan het zijn dat ik iets krom heb gevlogen of is dit wel vaker bij het helikopter vliegen of bij dit model?
Mvgr Maikel .

14 May 2014, 20:01
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#5 Re: Instellingen dx6i met Blade 120 sr
Eerst een vraagje om dan te proberen een duidelijk antwoord te kunnen geven. :wink:
Maakt tijdens het hoveren de heli een schommelbeweging na een correctie naar voor en keert dan automatisch terug achteruit of draait hij rondjes met de neus steeds in dezelfde richting. :think:

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

15 May 2014, 09:37
Profile

Reply with quote
Post Number:#6 
Meer dat laatste eigenlijk.soort van rondjes met de neus in de zelfde richting.merk ook dat een bochtje naar rechts makkelijker gaat dan een bochtje naar links.

15 May 2014, 11:48
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#7 Re: Instellingen dx6i met Blade 120 sr
Als ik het goed voorheb zijn het kleine cirkel of ovaaltjes die de helikopter maakt bij hooveren terwijl hij met de neus zowat in dezelfde richting blijft wijzen, dat noemt men het "toilet bowl" effect zoals het water door een toilet spoelt. Wanneer dit effect te groot is kan de oorzaak liggen aan:
-Te strak gespannen rotorbladen (deze moeten soepel kunnen bewegen maar zonder speling)
-Te strak en niet soepel bewegende flybar( moet vrij soepel bewegen en het scharnierpunt en de bolgewrichtjes smeren met een drupje naaimachine olie)
-Controleren of de hoofdas mooi recht is en de lagers eventueel smeren met een drupje naaimachine olie.

Je hebt ook nog het "Pendulum" effect dat is de schommel beweging die de helikopter maakt bij het afremmen, net zoals een pendel aan een koordje.
Deze bewegingen zijn specifiek voor de hyper stabiele heli's, zoals de coax en de 45 graden flybar heli's of met andere woorden de zelfstabiliserende heli's.
Een "echte FP" dus gewoon met een 90 graden flybar of een flybarless heeft deze effecten niet.
Met je heli linksom draaien gaat moeilijker dan rechtsom dat komt en wordt veroorzaakt door het koppel en de draairichting van de hoofdrotor.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. :shifty:

15 May 2014, 15:53
Profile

Reply with quote
Post Number:#8 Re: Instellingen dx6i met Blade 120 sr

18 May 2014, 07:09
Profile

Reply with quote
Post Number:#9 
He Ren? ,
Probeerde net filmpje te plaatsen van het gene wat ik bedoel alleen hij opent hem niet helaas.
Het zijn idd een soort van ovaaltjes die de heli maakt.
Volgens mij is alles nog recht,behalve de staart propellor was krom.heb ik vervangen maar daar merk ik weinig van .
Is de Blade 120 een 45 graden heli of een 90 graden?
Voor de rest word het wel wat duidelijker.
Merk dus ook dat als ik linksom wil en de heli dat bowl effect maakt,ik hem gewoon slecht gedraaid krijg.
Ik blijf oefenen !

18 May 2014, 07:22
Profile

Reply with quote
Post Number:#10 Re: Instellingen dx6i met Blade 120 sr
http://youtu.be/Ja2itMLxUug

Mijn vorderingen met de Blade 120 sr.
Heb hem al een beetje onder controle maar nog wel veel oefenen iedere dag.
Dr expo op 50% staan voor een wat rustigere heli.
Wel mn rudder moeten trimmen anders ging de heli zachtjes rondjes draaien.
Gr maikel

Last edited by Maikelsmetsers46 on 18 May 2014, 13:06, edited 1 time in total.

18 May 2014, 07:31
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#11 Re: Instellingen dx6i met Blade 120 sr
Beste in je filmpje heb je zo te zien weinig last van "toilet bowl" hoor maar wel van het "Pendulum" effect.
"Toilet bowl" ontstaat vanuit hoveren en de hover is zo te zien redelijk strak, wat ik zie is als je stopt uit een voorwaartse of zijdelingse beweging je heli meteen een stuk de andere richting uitgaat en dat is het "Pendulum" effect. Dat kan je enkel wegwerken met gepast tegensturen op het juiste ogenblik, en dat is ......oefenen h?. :wink:
De Blade 120SR is een 45? heli, dat is gemakkelijk te herkennen de flybar staat onder een hoek van 45? ten opzichte van de rotorbladen. Bij een 90? heli staat de flybar haaks dus (onder een hoek van 90?) ten opzichte van de rotorbladen.

18 May 2014, 08:01
Profile

Reply with quote
Post Number:#12 
Aha ok? dus nog heel veel oefenen haha .
Dan weet ik dat ook weer :-)
Bedankt voor de reactie !
Dus als ik het goed begrijp is er niets mis met mn heli.
Maar als ik naar voren vlieg ,stopt ie ( lijkt dat ie achteruit wil) en gaat weer naar voren,komt door de flybar en mijn weinige ervaring.
Groeten Maikel

18 May 2014, 09:23
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#13 Re:
[quote="Maikelsmetsers46"] Maar als ik naar voren vlieg ,stopt ie ( lijkt dat ie achteruit wil) en gaat weer naar voren,komt door de flybar en mijn weinige ervaring. [/quote
Inderdaad :glimlach4:

18 May 2014, 09:34
Profile

Reply with quote
Post Number:#14 
Mooi zo ;-) ga ik daar hard aan werken !

18 May 2014, 11:27
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#15 Modificatie flybar Blade 120 sr
Aanpasssing gedaan aan de flybar van de 120SR en zowel "toilet bowl" en het "Pendulum" effect is zo goed als volledig verdwenen en de heli is ook een heel stuk stabieler geworden.
Zie de aanpassing op de foto
Attachment:
120SR modif..JPG [98.28 KiB]
Downloaded 2556 times

En zie het vlieggedrag in het filmpje (er was met vlagen redelijk wat wind) op het laatste een beetje te traag met gas geven en de heli werd zo de grond ingedrukt. :?

02 Jul 2014, 18:10
Profile

Reply with quote
Post Number:#16 Re: Instellingen dx6i met Blade 120 sr
Ren?, jij bent toch een 'krak' zenne.
Hoe en wat je gedaan hebt is mij een raadsel natuurlijk.
Gelukkig crashte de 120 op het einde in het gras. Stel je voor dat hij in moeder de vrouw haar was zou gevlogen zijn.... :boos:

03 Jul 2014, 15:43
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#17 Re: Instellingen dx6i met Blade 120 sr
Roger V wrote:
Hoe en wat je gedaan hebt is mij een raadsel natuurlijk.

Kijk eens naar de uiteinden van de flybar op de eerste foto. :wink:

07 Jul 2014, 15:03
Profile

Reply with quote
Post Number:#18 Re: Instellingen dx6i met Blade 120 sr
Ren?,
Ik heb de eerste foto mijn bijzondere en niets ontziene aandacht gegeven.... :smiley_lol: Ze is echter te klein of mijn ogen zijn dringend aan vervanging toe... Draaide je er gewoon een paar vijzen in misschien?

07 Jul 2014, 19:08
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#19 Re: Instellingen dx6i met Blade 120 sr
Er zitten op de uiteinden twee uit messing gedraaide kontergewichtjes van identiek hetzelfde gewicht en afmetingen, bevestigd met verzonken kop schroefjes. :smile:

08 Jul 2014, 00:21
Profile
Post new topic Reply to topic  [ 19 posts ]