Onderhoud/ nazicht Heli

Post Reply
Kruke

Onderhoud/ nazicht Heli

Post by Kruke » Mon Apr 11, 2016 5:44 am

Ondertussen staan er al wat vlieguren op mijn 230S en bij mijn laatste vlucht merkte ik op dat ik een vijs mankeer aan mijn staartmotor... :doh:
Daarmee bedacht ik me ineens, vanaf hoeveel tijd moet je eigenlijk wat doen qua onderhoud aan je heli?
Of op wat moet je eigenlijk zeker letten?

booster666

Re: Onderhoud/ nazicht Heli

Post by booster666 » Mon Apr 11, 2016 8:08 pm

goh, bij heli's geven ze meestal niet echt onderhoudsschema's of iets dergelijks.
Maar heel basic gezien zijn er wel enkele dingetjes die je kan controleren natuurlijk.
zoals bijvoorbeeld kijken of er niet te veel speling komt op de swashplate, de lagertjes van de hoofd-as, alle kogelgewrichtjes...
Dat zijn vooral de belangrijkste zaken die ervoor kunnen zorgen dat je heli niet goed vliegt.
Ook af en toe controleren of alle schroeven en bouten nog goed vast staann want zelfs al gebruik je borgmiddel, kan het zijn dat door de vibraties in je heli bepaalde onderdelen los trillen.
Zo heb ik eens voorgehad bij mn kds eens een flybar-paddle ervoor koos om er alleen vandoor te gaan.
Kort samengevat, alle bewegende onderdelen geregeld eens controleren, of alle boutjes nog goed vastzitten of er niet te veel speling op begint te zitten, controleren of je tandwielen niet te fel ingesleten zijn (main gear, spur gear, eventueel de aandrijving van de staartrotor (dus de tandwielen in geval van torquetube of de riem in het geval van een riem aangedreven staartrotor)).
Qua onderhoud kan het ook nooit kwaad om de lagertjes van de hoofd-as, de swashplate en andere bewegende onderdelen waarbij metaal op metaal beweegt toch, eens af en toe te smeren met een fijne olie zoals gebruikt wordt voor naaimachines.
Dit zorgt ervoor, zeker bij de swashplate, dat deze niet te snel gaat inslijten en zorgt ook dat de mechaniek soepel draait en uiteindelijk er ook voor zorgt dat je heli langer goed gaat blijven vliegen zonder problemen.

Hopelijk kan je hier al iets mee ? :knipoog:
Maar als je over iets specifiek meer wil weten dan help ik je graag verder :flyaway:
Mvg
Kevin
auto's: HPI baja 5b ss , tomahawk st, rustler vxl, losi micro crawler, sprint 2 flux, ...
vliegtuigen: funcub, sonic 185, pilatus pc-9 (restauratie), bonsai, ...
heli's: esky belt-cp V2 , KDS 450 s

ReneDL
Site Admin
RC interests:

Post by ReneDL » Fri Apr 15, 2016 12:59 pm

Mooie duidelijke deftige uitleg waar men verder mee kan. :handgestures-thumbupleft:
Groetjes ReneDL

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

booster666

Post by booster666 » Fri Apr 15, 2016 1:05 pm

Na een aantal jaren helicopteren leer je wel wat er zoal snel slijt en wat tegen die slijtage kan helpen hé :wink:
Maar over het algemeen, gaat een goeie heli zonder al te veel problemen enkele jaren mee zonder te grote kosten te moeten doen.
Sommige heel goedkope alternatieven zijn uiteindelijk duurkoop, dat je geregeld lagertjes moet vervangen, swashplate, links die breken...
Zelfs al vlieg je normaal zonder crashes.
Dus nog een kleine tip, al ziet een heel goedkope clone van een Trex 600 er nog zo mooi uit, uiteindelijk wordt het toch even duur als het echte exemplaar...
Mvg
Kevin
auto's: HPI baja 5b ss , tomahawk st, rustler vxl, losi micro crawler, sprint 2 flux, ...
vliegtuigen: funcub, sonic 185, pilatus pc-9 (restauratie), bonsai, ...
heli's: esky belt-cp V2 , KDS 450 s

Post Reply

Return to “Technische uitleg en Helpdesk voor Helicopters”