View unanswered posts | View active topics It is currently 16 Oct 2018, 21:14



Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 
berekennen van de headspeed en kiezen v/d juiste pinion 
Author Message
User avatar

Joined: 05 Nov 2011, 22:07
Posts: 288
Location: Wingene
Reply with quote
Post Number:#1 berekennen van de headspeed en kiezen v/d juiste pinion
het berekenen van de headspeed gebeurd met het motor type Kv, aantal lipo cellen en de ratio of tandwielverhouding pinion-maingear

het beste throttle percentage ligt tussen 86% en 97% hieronder of hierboven ligt het rendement lager van de regelaar, en kan hij warm worden.

voorbeeld

motor 4035-500 scorpion
12 lipo cellen = 44.4V

maingear 100T
pinion 10T

aantal Kv is het aantal omwentelingen per volt...dus :

500Kv * 44.4 = 22200rpm aan 100% --> voor 90% is dit 22200 * 0.9 = 19980rpm

dus de pinion draait aan 19980rpm op 90% throttle op de curve

19980/10= 1998rpm voor de meangear, dus de ideale headspeed voor een 4035-500 op 12cellen is 1998rpm

indien dit hoger of lager ligt kan men dit aanpassen door een andere pinion of maingear

dus als je op minder cellen wil vliegen zal de kv van je motor hoger moeten liggen of de ratio van je pinion maingear lager

_________________
Image
**Mikado LOGO600 **SAB GOBLIN630**Outrage Fusion 50FBL**


06 Nov 2011, 01:12
Profile WWW
User avatar

Joined: 05 Nov 2011, 22:07
Posts: 288
Location: Wingene
Reply with quote
Post Number:#2 Re: berekennen van de headspeed en kiezen v/d juiste pinion
:character-oldtimer: ter info, heb gehoord van de mensen van Castle Creations dat het ideale throttle percentage al tegen de 100% mag zijn, zeker voor de ICE2 regelaars.

persoonlijk: ik zou nooit boven de 95% gaan, dan nog liever een andere pinion steken

_________________
Image
**Mikado LOGO600 **SAB GOBLIN630**Outrage Fusion 50FBL**


23 Jan 2012, 21:28
Profile WWW
User avatar

Joined: 18 Nov 2010, 09:11
Posts: 106
Location: Beigem
Reply with quote
Post Number:#3 Re: berekennen van de headspeed en kiezen v/d juiste pinion
Volledig mee akkoord van een regelaar op dit percentage te laten draaien.

Enkel als je een Castel gebruikt zonder governor.

Indien je een governor funcite wil gebriken mag je zeker niet hoger gaan dan 87%

Anders heeft je regelaar geen vrijheid om te headspeed te regelen, en dan kan je bij een afdaling (autorotatie principe) een te hoge headspeed gaat krijgen met de gevolgen dat je heli dan wel eens schade of high headspeed resonance kan krijgen. Ik spreek vooral voor toepassing op schaal modellen van aanzienlijke grote.

Ik persoonlijk pas een curve van 85% tot 87% toe, en dan blijft alles koel en blijven de Amperages ook binnen de limits.

natuurlijk de temp van de motor is iets dat we er moeten bijnemen, en dat hangt af van motor to motor.

Scorpion ligt vrij hoog van temperatuur, als je dit vergelijkt met een kontronic natuurlijk.

_________________
Align Trex 500 CF,HK500GT/Align Airwolf Fuselage,
HK450GT Pro,Mini Titan E325, Blade SR 120
maandag van 21-22h en zaterdag van 14-16h
Sporthal Verbrande Brug-Vaartstraat 198-1850 Grimbergen
http://www.everyoneweb.be/GVMC/


09 Mar 2012, 14:12
Profile
User avatar

Joined: 05 Nov 2011, 22:07
Posts: 288
Location: Wingene
Reply with quote
Post Number:#4 Re: berekennen van de headspeed en kiezen v/d juiste pinion
kknops wrote:
Volledig mee akkoord van een regelaar op dit percentage te laten draaien.

Enkel als je een Castel gebruikt zonder governor.

Indien je een governor funcite wil gebriken mag je zeker niet hoger gaan dan 87%

Anders heeft je regelaar geen vrijheid om te headspeed te regelen, en dan kan je bij een afdaling (autorotatie principe) een te hoge headspeed gaat krijgen met de gevolgen dat je heli dan wel eens schade of high headspeed resonance kan krijgen. Ik spreek vooral voor toepassing op schaal modellen van aanzienlijke grote.

Ik persoonlijk pas een curve van 85% tot 87% toe, en dan blijft alles koel en blijven de Amperages ook binnen de limits.

natuurlijk de temp van de motor is iets dat we er moeten bijnemen, en dat hangt af van motor to motor.

Scorpion ligt vrij hoog van temperatuur, als je dit vergelijkt met een kontronic natuurlijk.


hey kknops, vlieg jij dan schaal met 87% of lichte F3C of 3D?

gr

_________________
Image
**Mikado LOGO600 **SAB GOBLIN630**Outrage Fusion 50FBL**


09 Mar 2012, 19:09
Profile WWW
User avatar

Joined: 05 Nov 2011, 22:07
Posts: 288
Location: Wingene
Reply with quote
Post Number:#5 Re: berekennen van de headspeed en kiezen v/d juiste pinion
Bij wijze van test eens geprobeerd om met ander pinion op lagere throttle te vliegen, voor hooveren en rondvliegen gaat het maar bij plots postieve pitch hoor ik hem toch toeren verliezen, heb het wel niet gemeten.

fusion 50 op 12S4000 maingear 129 pinion normaal 15 nu 16
scorpion 500Kv

voor de geintereseerden :

dus 44.44V x 500 = 22220rpm/129=172 x 16 = 2755 op 100%throttle dus op 80% = 2204rpm....

_________________
Image
**Mikado LOGO600 **SAB GOBLIN630**Outrage Fusion 50FBL**


09 Apr 2012, 12:27
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Forum theme by Vjacheslav Trushkin for Free Forum/DivisionCore.