Stabiliteit heli

joren95

Re: Stabiliteit heli

Post by joren95 » Tue Dec 13, 2011 10:03 pm

Wedden dat je andere heli straks veel stof gaat zien?
Mcpx!!!

didde

Post by didde » Tue Dec 13, 2011 10:16 pm

Nee nee, vlieg te graag met grote toestellen.. en liefst groter dan den Trex 550... :lol 1:
Trex 550 E Fbl - Trex 500 FB
Blade MCPx
Lipo Turnigy - 6S - 5000mah
Spektrum 7
Eccureuil Robbe (schaal in opbouw) ..

didde

Post by didde » Thu Dec 15, 2011 12:09 am

All?e, heb mijnen MCPX moeten bestellen in NL. Was niet meer in voorraad hier.. Heb er wel 20? mee gewonnen..
Met een beetje geluk heb ik hem vrijdag.. Hopelijk is't n'een v2 want op hunne site stond het niet zeer duidelijk. Er stond wel bij dat de rotor head van het nieuwe B type was..

http://www.hobbymaniac.com/winkel/blade-mcp-x-flybarless-bnf-p-4335.html?cPath=75_306_295

Enfin, zelf al is het het oudere model, geen probleem voor mij..

Heb nagekeken op de site van Horizon, 't is de oude versie.. :doh: Zullen het daarmee wel doen..
Blade MCPx
Spektrum 7

kknops

Post by kknops » Fri Mar 09, 2012 1:22 pm

Die mechaniek van Robbe is een eigenlijk een Heim mechanic of schaal mechaniek. Deze worden eigenlijk niet meer gebruikt en ook niet meer gemaakt.

Persoonlijk zou ik een eens rondkijken voor een mechaniek van een vario skyfox, en deze plaatsen , ik heb deze in mijn helis zitten, met een eigen ombouwin op tandriemschijven en werkt zeer goed, en is een mooir geluid, want eens je met tandwielen in die romp gaat werken,krijg je een zeer onangenaam en resonerend geluid.

De ombouwset die ik al voor vele mensen gemaakt heb intussen zou normaal gezien ook passen op deze mechaniek, maar het is een risico daar deze mechanieken niet gemaakt zijn om de kracthen van de electro motoren te dragen. Daar de motor electro motoren hun koppel tot 3 a 4 maal sterker zijn dan de nitro of benzine motorer, en de standaar tandwielen van vario gaan gegarandeerd na een paar vluchten stuk gaan.

gr
Align Trex 500 CF,HK500GT/Align Airwolf Fuselage,
HK450GT Pro,Mini Titan E325, Blade SR 120
maandag van 21-22h en zaterdag van 14-16h
Sporthal Verbrande Brug-Vaartstraat 198-1850 Grimbergen
http://www.everyoneweb.be/GVMC/

jaslhelicopters

Post by jaslhelicopters » Fri Mar 09, 2012 6:05 pm

heb enkel de eerste post gelezen, is dat al opgelost met die 550?
-> trims nooit gebruiken bij het vliegen, enkel via zender prog je hevels juist zetten

btw: Gistel waar ligt dat ergens? je weet in Wingene is er ook een heli rc winkel :wink:
Image
**Mikado LOGO600 **SAB GOBLIN630**Outrage Fusion 50FBL**

didde

Post by didde » Sun Mar 11, 2012 9:42 am

jaslhelicopters wrote:heb enkel de eerste post gelezen, is dat al opgelost met die 550?

Heb er leren met omgaan... :wink:
Maar ik zit wel met een serieus 'gewaggel' bij het verhogen van motortoerental, v??r het opstijgen. De heli gaat van links naar rechts tot op een bepaald regime, iets v??r het opstijgen. Men heeft me gezegd dat het de main shaft zou kunnen zijn welke scheef staat, of problemen met de blades (balanceren, gewicht). Heb een nieuwe shaft geplaatst en blades volledig nagekeken. Blades staan perfect en nieuwe shaft heeft niets verandert.

-> trims nooit gebruiken bij het vliegen, enkel via zender prog je hevels juist zetten

Kan niet goed volgen, via wat in de prg verander je dat dan?

btw: Gistel waar ligt dat ergens? je weet in Wingene is er ook een heli rc winkel :wink:

10 km onder Oostende..

Groetjes,

Didde
Blade MCPx
Spektrum 7

jaslhelicopters

Post by jaslhelicopters » Sun Mar 11, 2012 8:35 pm

didde wrote:
jaslhelicopters wrote:heb enkel de eerste post gelezen, is dat al opgelost met die 550?

Heb er leren met omgaan... :wink:
Maar ik zit wel met een serieus 'gewaggel' bij het verhogen van motortoerental, v??r het opstijgen. De heli gaat van links naar rechts tot op een bepaald regime, iets v??r het opstijgen. Men heeft me gezegd dat het de main shaft zou kunnen zijn welke scheef staat, of problemen met de blades (balanceren, gewicht). Heb een nieuwe shaft geplaatst en blades volledig nagekeken. Blades staan perfect en nieuwe shaft heeft niets verandert.

Kan niet goed volgen, via wat in de prg verander je dat dan?

10 km onder Oostende..

Groetjes,

Didde

bij het afstellen van je rotorhead moet je eigenlijk van onder naar boven werken :

1 eerst zorgen dat al je servo's in center staan = 50% pitch/throttle (geen trims) en kijken of je hevel mooi haaks staan tegenover je swash dit doormiddel van een pushrod, indien je het niet mooi haaks krijgt kan je doormiddel van je trim in je programma zelf je center goedzetten, dit wordt niet herkend als een stickinput, enkel als je center.

2 wanneer je dat gedaan hebt voor je 3servo's kan je je swash mooi levelen, dit doormiddel van je pushrod evt aan te passen. op het zicht kan, door te kijken in de vier richtingen, er zijn ook tools te verkrijgen hiervoor.

3 daarna kan je opbouwen naar de sigsaw en blade holders, door middel van je flybar mooi horizontaal te zetten, kan je als laatste de pushrods naar je bladeholder zo instellen om je aantal graden pitch te bepalen, dit per blade.

dus bij midstick moeten je hevels mooi haaks staan, je swash mooi geleveld en 0? pitch op de blades.

dus, als dit allemaal goed is bij jouw heli dan denk ik dat bij jouw het probleem is dan 1 van jouw blades niet perfect 0? pitch heeft bij midstick.
ja kan dat best testen door je flybar mooi horizontaal te zetten en te kijken met pitchmeter of je blades op 0? staan (bij midstick).

het gewaggel op je staart is dat op neer of link rechts?
Image

didde

Post by didde » Mon Mar 12, 2012 8:43 pm

Bedankt voor je uitleg! Da's compleet en precies.. Domme opmerking misschien, indien de pitch v/d blades niet gelijk zijn, dan zou je toch tracking moeten hebben? Bij het vliegen zie ik de bladen op hetzelfde niveau staan.

'k zit wel met n'een FBL. Maar da zal wel 't zelfde zijn op enkele puntjes na.. Wat dat gewaggel betreft, ben gisteren nog gaan vliegen. Het was iets meer dan vroeger, eerst links/rechts, en daarna (bij oplopen toerental) gaat de staart een beetje verticaal bewegen. Iets v??r de lift-off stabiliseert hij dan..

Heb ook ondervonden (gisteren tenminste) dat bij een voorwaartse/achterwaartse collectief te geven, de staart schokkend beweegt, niet altijd maar regelmatig. Denk dat dat misschien aan de gevoeligheid van de gyro ligt (PS ik vlieg meestal in normale gyro-modus).

Bedankt voor jullie hulp!

Didde
Blade MCPx
Spektrum 7

jaslhelicopters

Post by jaslhelicopters » Tue Mar 13, 2012 12:33 pm

mja, had enkel gyro gelezen in je eerste post, waarschijnlijk vlieg je nog met de oude 3G fbl, ik kan daar maar ??n woord over kwijt en dat is euh...."rommel", beste wat je kan doen is investeren in een beastx ofzo.

voor je 3G is het principe ongeveer hetzelfde alleen zijn er een paar zaken die je moet programmeren ipv hardware-matig te doen.

simpele regel voor je staart
op en neer : je headspeed te laag
links rechts : gain te hoog, unit zit constant je center te zoeken

note : je mag altijd eens langskomen hoor, dan zal ik er eens naar kijken als je wil, er zijn er nog hier op het forum die dat al gedaan hebben. :handgestures-thumbupleft:
Image

didde

Post by didde » Tue Mar 20, 2012 9:27 pm

Bedankt voor de hulp en voor de uitnodiging!

Ben vorig w-e nog eens gaan vliegen (met een beetje teveel en te koude wind... :lolol: ). Heb de staartbladen de grond van een beetje te dichtbij laten zien. Resultaat was lichte schade aan deze. Terijl ik ze veranderde, heb ik eens goed naar de as v/d tail rotor bekeken, en diene staat ietsjes scheef!!

Ge hem vervangen en zien wat het resultaat wordt.. Zal niet voor deze maand zijn, heb net enkele bestellingen achter de rug en moet een beetje spaarzaam zijn.. :twocents-02cents:

Ondertussen mijnen 500 in orde gekregen, dus zal daar deze maand een beetje mee gaan vliegen, als het weer een beetje meezit natuurlijk!!..
Blade MCPx
Spektrum 7

Post Reply

Return to “Technische uitleg en Helpdesk voor Helicopters”