Stabiliteit heli

didde

Re: Stabiliteit heli

Post by didde » Sun Dec 11, 2011 9:25 pm

De motor zit direct op deze kop, op de achterzijde. En dat gele gedeelte is wel degelijk de aandrijving naar de rotor toe alsook een 'demultiplicator' (kan op de juiste naam niet komen...) naar de hoofdschroef..

Ben wel aan het denken dat ik serieus ga moeten zoeken om de juiste onderdelen te vinden want ik ken er nie veel van.. Maar 't is daarom o.a. dat ik hier ben h?e.. :wink:
Trex 550 E Fbl - Trex 500 FB
Blade MCPx
Lipo Turnigy - 6S - 5000mah
Spektrum 7
Eccureuil Robbe (schaal in opbouw) ..

joren95

Post by joren95 » Mon Dec 12, 2011 1:36 pm

Nog iets over die fbl systemen.
Als ik mijn mcpx inschakel dan moet die niet mooi horizontaal staan als hij stil staat is dat al genoeg.
Mcpx!!!

ReneDL
Site Admin
RC interests:

Post by ReneDL » Mon Dec 12, 2011 2:17 pm

joren95 wrote:Nog iets over die fbl systemen.
Als ik mijn mcpx inschakel dan moet die niet mooi horizontaal staan als hij stil staat is dat al genoeg.

Om alle misverstanden te vermijden, tijdens het aansluiten van de batterij mag je hem gerust onderste boven houden ....niet voor lang natuurlijk h? :wink: maar je hebt wel enkele sec. om hem dan ongeveer zo vlak mogelijk te stellen en dan pas zullen de gyroscopen zich instellen en de gegevens doorgeven aan de printplaat, nadien zal hij van die gegevens gebruik maken tijdens zijn vlucht.
Ik denk dat zowel Booster als jijzelf dit willen bedoelen, en Joren al een tijdje stil rond u, ik denk dat het komt door de examens :think: en ben je ze goed doorgekomen :roll: we hopen het in alle geval voor je. :crossed:
Hoe maak je het met de vorderingen met je mcpx en heb je nog andere projecten in het vizier. :think: je mag gerust iets van je laten horen h?. :wink:
Groetjes ReneDL

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

joren95

Post by joren95 » Mon Dec 12, 2011 3:28 pm

Met de examens ben ik nog altijd bezig.
Kwa mcpx heb een nieuwe batterijen nodig of een krachtigere motor.
Voor de moment ben ik bezig met deftig invert te hoveren.
In de vakantie ga ik er verder mee bezig zijn dat of gaan werken.
Mcpx!!!

joren95

Post by joren95 » Mon Dec 12, 2011 3:46 pm

Een fbl systeem zorgt er toch voor dat als je rechtdoor gaat hij rechtdoor blijft gaan(wind wordt wel geneutraliseerd ).
Niet dat hij vanzelf stopt en gaat hoveren.(horizontaal zetten tijdens opstarten maakt niets uit je mag hem gewoon niet bewegen)
Mcpx!!!

ReneDL
Site Admin
RC interests:

Post by ReneDL » Mon Dec 12, 2011 4:02 pm

joren95 wrote:Een fbl systeem zorgt er toch voor dat als je rechtdoor gaat hij rechtdoor blijft gaan(wind wordt wel geneutraliseerd ).
Niet dat hij vanzelf stopt en gaat hoveren.(horizontaal zetten tijdens opstarten maakt niets uit je mag hem gewoon niet bewegen)

Volgens mij mag je hem niet bewegen tijdens het begin van het optoeren want dan juist stellen de gyros zich in.
Groetjes ReneDL

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

didde

Post by didde » Tue Dec 13, 2011 10:14 am

Volgens mij moeten de gyros op dat moment al 'gealigneerd' zijn.. Bij het opdrijven van de motor (en het verhogen van toerental schroeven) is de heli niet stabiel meer. Der beginnen vibraties te komen. Bij een FBL, net voor het opstijgen, gaat de heli ook alle kanten uit (reactie van de gyro op de vibraties). Dat is de reden waroom je een FBL ASAP in de lucht moet krijgen en niet zitten prutsen op de grond..

@ Joren : Je hebt een Blade Mcpx? Ik zou mij ook ene willen aanschaffen om binnen te vliegen.. Mijn broer heeft er ook ene.. Weet jij het verschil tussen de v2 en de MSR? Ik vlieg met mijne TRex al tamelijk goed, maar durf nog niet echt hem naar mij te laten komen (neus naar mij toe). Zou da willen oefenen met een kleine (lees goedkoop) heli. Heb met dienen Mcpx van ijn broer es gevlogen en die leek wel tamelijk goed overeen te komen qua besturing met de grotere modellen..
Blade MCPx
Spektrum 7

joren95

Post by joren95 » Tue Dec 13, 2011 1:37 pm

Moet je zeker doen.
Als je crasht is het goedkoop (als je iets breekt).
Waardoor je al snel met 3d bezig bent.
De v2 is een verbeterde versie met 30c lipos,grommet mod,...
De msr is een totaal andere heli hij is kleiner maar het grootste verschil zit hem in het type het is een fp.
Mcpx!!!

ReneDL
Site Admin
RC interests:

Post by ReneDL » Tue Dec 13, 2011 1:57 pm

joren95 wrote: De msr is een totaal andere heli hij is kleiner maar het grootste verschil zit hem in het type het is een fp.

Er is zeker en vast een nieuwe MSR op komst ook flybarless => NEW MSR X coming soon !!! => http://secure.hobbyzone.com/coming_soon/blh3250.html
Groetjes ReneDL

didde

Post by didde » Tue Dec 13, 2011 9:52 pm

'k ga mij n'een MCPx gaan halen. Kenne jullie enkele modelbouwwinkels regio kust? De enige die ik hier ken is in Brugge (weet de naam ni meer) en in Sijsele (Aerobertics). Zijn er veel meer langs de kanten van Brussel, maar moet er voor het moment nie zijn..

(Mijn vrouw betaalt er mij ene, lieve vrouw h?ee... :aai: )
Blade MCPx
Spektrum 7

Post Reply

Return to “Technische uitleg en Helpdesk voor Helicopters”