Stabiliteit heli

didde
Posts: 39
Joined: Tue Nov 22, 2011 9:19 pm

Stabiliteit heli

Post by didde » Tue Nov 22, 2011 9:53 pm

Hallo,

'k zit met n'een Trex 550Fbl met FL760 Gyro.
De swashplate heb ik 'op zicht' horizontaal gezet. Bij het vliegen heeft de heli de neiging om door te vliegen, dus niet op zijn plaats blijven hangen.
Regelmatig moet ik de trims wijzigen, steeds lichtjes, en niet altijd in dezelfde richting.
Ik dacht verstaan te hebben dat met die nieuwe gyros (nieuw t.o.v. de gyros van 20 jaar geleden) de heli zich zelf stabiliseert. De gain staan naar mijn mening goed afgeregeld.
Is het ook zo dat bij translatie de verticale positie (pitch) ook relatief goed behouden blijft? Mijne heli is misschien volledig verkeerd afgeregeld, maar ik kan ermee vliegen, dus buiten die eventuele extra faciliteiten, vind ik het wel ok..

Bedakt voor jullie reacties,

DIdde
Trex 550 E Fbl - Trex 500 FB
Blade MCPx
Lipo Turnigy - 6S - 5000mah
Spektrum 7
Eccureuil Robbe (schaal in opbouw) ..

User avatar
ReneDL
Site Admin
Posts: 6189
Joined: Wed Nov 28, 2007 7:53 pm

Re: Stabiliteit heli

Post by ReneDL » Fri Nov 25, 2011 3:44 pm

Beste Didde sorry voor het late antwoord :oops: :oops: ik had het reeds gelezen maar uit het oog verloren :shifty: ik ben hier met zoveel bezig h? :glimlach2:
Maar waar zitten onze mannen die veel meer met heli's bezig zijn dan ik :angry-tappingfoot: of zij ze allemaal gaan :flyaway:
Ik denk dat buiten coaxiale heli's er geen enkele is die volledig blijft stilgangen zonder dat je moet corrigeren, en zeker niet als er een beetje wind is.
Indien je dat wil kan dat met bijkomende elektronica zoals de "HeliCommand" => http://www.robbe.com/video.php/en_play- ... 1-8493.wmv
of de "Flymenthor" => http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... ystem.html deze laatste is wel een heel stuk goedkoper en schijnt ook heel goed te zijn (deze set kan je trouwens kopen als optie bij de KDS)
In het filmpje hierboven tonen ze duidelijk de werking van het stabilisering systeem zowel in de hoogte als op de verplaatsing.
Met zo een systeem kan je de zender naast u zetten en binst een koffie drinken of liefst iets sterkers :roll: :twisted:
Groetjes ReneDL

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

booster666
Posts: 1384
Joined: Fri May 14, 2010 6:38 pm

Re: Stabiliteit heli

Post by booster666 » Fri Nov 25, 2011 6:27 pm

normaal gezien zou je met een fbl systeem (totaal geen ervaring mee) de heli eerst op een mooi vlak (liefst zelfs waterpas) oppervlak neerzetten en dan de batterij aansluiten en de heli een paar seconden stil laten staan om zo het fbl systeem zichzelf te laten afstellen.
als je heli ook nogmaar trilt of gekanteld staat bij het aansluiten van de batterij zal hij altijd iets afwijken maar of dit bij u het geval is weet ik niet, voor de rest is het altijd belangrijk dat je je fbl systeem kan uitschakelen om m af te stellen zodat je je swash mooi kan levellen en ook je pitch goed kan afregelen...
kan ook natuurlijk zijn dat je je gain nog iets moet verhogen , zolang hij niet begint te "overcompenseren" (of met andere woorden te wobbelen in een bepaalde richting (pitch, yaw, nick)) mag je altijd verhogen
maar natuurlijk een heli moet je altijd wel een beetje hands-on vliegen een heli blijft niet vanzelf mooi level hangen h? :wink:
ook is een fbl-systeem wel stabieler in de wind maar het is geen wonderproduct dat je heli ineens in alle soorten wind stilhoudt

grtz kevin

zijn er hier tegenwoordig nog veel mannen die met heli's bezig zijn ren? ?
buiten gij en ikke dan
Mvg
Kevin
auto's: HPI baja 5b ss , tomahawk st, rustler vxl, losi micro crawler, sprint 2 flux, ...
vliegtuigen: funcub, sonic 185, pilatus pc-9 (restauratie), bonsai, ...
heli's: esky belt-cp V2 , KDS 450 s

didde
Posts: 39
Joined: Tue Nov 22, 2011 9:19 pm

Re: Stabiliteit heli

Post by didde » Tue Nov 29, 2011 9:28 pm

Badankt voor jullie antwoorden.
Dat laatste ivm met mooi vlak staan v??r het starten zou en antwoord kunnen zijn op het feit dat bij iedere verandering van batterij ik de trims iets moet aanpassen.. Niet veel, maar toch steeds een beetje, en niet altijd in dezelfde richting.
Van de Lipos denk ik niet dat het komt, zijn allemaal dezelfde en ik let steeds goed op dat ze op dezelfde plaats staan..

Spijtig dat het forum een beetje 'dood' lijkt.

Blijkbaar zijn er niet veel hli-vliegers aktief hier?

Groeten,
Trex 550 E Fbl - Trex 500 FB
Blade MCPx
Lipo Turnigy - 6S - 5000mah
Spektrum 7
Eccureuil Robbe (schaal in opbouw) ..

Support-Parts
Posts: 2111
Joined: Sun Nov 11, 2007 3:50 pm

Re: Stabiliteit heli

Post by Support-Parts » Tue Nov 29, 2011 10:02 pm

Hoi Didde,

normaal zijn er hier wel meer heli vliegers die er allemaal wel een deel van kennen.
Maar de meesten beschikken niet over een fbl systeem.
Ikzelf ben ook een heli vlieger maar ik intereseer mij meer in de technische snufjes van het heli gebeuren dan het vliegen.
Dus vliegervaring is bijna nihil.
Corally SP12M (motor: Tamiya Blue Acto Power 17T ESC: LRP Quantum 2 Sport Pro accu: Orion 5500mAh C-Pro 90C)
Kyosho Plazma RA (motor: LRP X20 4.5T modified ESC: Speed Passion GT EX accu: Orion 6500 C-Pro 90C)

http://www.rat-rc.be

didde
Posts: 39
Joined: Tue Nov 22, 2011 9:19 pm

Re: Stabiliteit heli

Post by didde » Wed Nov 30, 2011 9:04 pm

Awel, dan kan je me misschien helpen...
Ik heb onlangs een Ecureuil romp van Robbe teruggevonden, met mechaniek. Het is een kit die ik begin jaren 90 gekocht heb. Nu ik terug ben beginnen vliegen, en de elektro-motor heb leren kennen, zou ik die mechaniek willen ombouwen naar elektrisch. Heb jij hier enige ervaring mee?

Ik weet niet welke mechaniek ik heb, post hierbij een foto. Iemand kent deze misschien.. Het is met een OS61 motor..

Image

Dank bij voorbaat
Trex 550 E Fbl - Trex 500 FB
Blade MCPx
Lipo Turnigy - 6S - 5000mah
Spektrum 7
Eccureuil Robbe (schaal in opbouw) ..

Support-Parts
Posts: 2111
Joined: Sun Nov 11, 2007 3:50 pm

Re: Stabiliteit heli

Post by Support-Parts » Wed Nov 30, 2011 9:21 pm

Het enige dat ik daarover kan vertellen is dat ik op een ander forum iemand de brandstof motor heb weten te vervangen door een electro door simpelweg de motorsteun aan te passen en een bus te maken die over de electromotor as werd geschoven in de koppeling van de brandstof motor.
Het effect was een traag startende heli rotor met een geluid dat veel weg heeft van een turbine motor.
Corally SP12M (motor: Tamiya Blue Acto Power 17T ESC: LRP Quantum 2 Sport Pro accu: Orion 5500mAh C-Pro 90C)
Kyosho Plazma RA (motor: LRP X20 4.5T modified ESC: Speed Passion GT EX accu: Orion 6500 C-Pro 90C)

http://www.rat-rc.be

User avatar
ReneDL
Site Admin
Posts: 6189
Joined: Wed Nov 28, 2007 7:53 pm

Re: Stabiliteit heli

Post by ReneDL » Wed Nov 30, 2011 10:59 pm

Dat moet simpel te doen zijn hoor je moet zelfs die koppeling niet gebruiken bij een elektro motor. Je moet enkel een aanpassingsplaat maken om de motor te kunnen monteren op de juiste hoogte en plaats zodat de tandwielen op de juiste plaats op elkaar ingrijpen.
Een beetje grotere duidelijke foto van het mechaniek zou wenselijk zijn zodat we kunnen zien hoe het motor bevestigingsplaatje er moet komen uit te zien.
Groetjes ReneDL

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

didde
Posts: 39
Joined: Tue Nov 22, 2011 9:19 pm

Re: Stabiliteit heli

Post by didde » Thu Dec 08, 2011 2:49 pm

Heb een beetje moeite gehad om de foto groot genoeg hierop te krijgen...
Hopelijk is het deze keer gelukt en groot genoeg..

@ support-parts : je weet soms niet meer op welk forum? Ik kan me voorstellen dat het niet evident is om de juiste ratios tevinden (motorpignon, hoofdtandwiel, ...)

Dank bij voorbaat,
Attachments
2011 11 21_0002_1.jpg
2011 11 21_0002_1.jpg (172.65 KiB) Viewed 10035 times
Trex 550 E Fbl - Trex 500 FB
Blade MCPx
Lipo Turnigy - 6S - 5000mah
Spektrum 7
Eccureuil Robbe (schaal in opbouw) ..

User avatar
ReneDL
Site Admin
Posts: 6189
Joined: Wed Nov 28, 2007 7:53 pm

Re: Stabiliteit heli

Post by ReneDL » Thu Dec 08, 2011 7:07 pm

Heb je het chassis nog waar die kop heeft tussen gezeten want daar zal je zeker een deel van nodig hebben om de motorplaat te bevestigen.
Onderste tandwiel kan je vervangen door een nieuw die samen past met het motortandwiel. Het geelachtig gedeelte er boven op de as is dat geen getande riemschijf voor de aandrijving van de staartschroef. :think:
Groetjes ReneDL

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

Post Reply

Return to “Technische uitleg en Helpdesk voor Helicopters”