View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Oct 2018, 03:28

Post new topic Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Stabiliteit heli 
Author Message

Reply with quote
Post Number:#1 Stabiliteit heli
Hallo,

'k zit met n'een Trex 550Fbl met FL760 Gyro.
De swashplate heb ik 'op zicht' horizontaal gezet. Bij het vliegen heeft de heli de neiging om door te vliegen, dus niet op zijn plaats blijven hangen.
Regelmatig moet ik de trims wijzigen, steeds lichtjes, en niet altijd in dezelfde richting.
Ik dacht verstaan te hebben dat met die nieuwe gyros (nieuw t.o.v. de gyros van 20 jaar geleden) de heli zich zelf stabiliseert. De gain staan naar mijn mening goed afgeregeld.
Is het ook zo dat bij translatie de verticale positie (pitch) ook relatief goed behouden blijft? Mijne heli is misschien volledig verkeerd afgeregeld, maar ik kan ermee vliegen, dus buiten die eventuele extra faciliteiten, vind ik het wel ok..

Bedakt voor jullie reacties,

DIdde

Spektrum 7
Eccureuil Robbe (schaal in opbouw) ..

22 Nov 2011, 22:53
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#2 Re: Stabiliteit heli
Beste Didde sorry voor het late antwoord :oops: :oops: ik had het reeds gelezen maar uit het oog verloren :shifty: ik ben hier met zoveel bezig h? :glimlach2:
Maar waar zitten onze mannen die veel meer met heli's bezig zijn dan ik :angry-tappingfoot: of zij ze allemaal gaan :flyaway:
Ik denk dat buiten coaxiale heli's er geen enkele is die volledig blijft stilgangen zonder dat je moet corrigeren, en zeker niet als er een beetje wind is.
Indien je dat wil kan dat met bijkomende elektronica zoals de "HeliCommand" => http://www.robbe.com/video.php/en_play- ... 1-8493.wmv
of de "Flymenthor" => http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... ystem.html deze laatste is wel een heel stuk goedkoper en schijnt ook heel goed te zijn (deze set kan je trouwens kopen als optie bij de KDS)
In het filmpje hierboven tonen ze duidelijk de werking van het stabilisering systeem zowel in de hoogte als op de verplaatsing.
Met zo een systeem kan je de zender naast u zetten en binst een koffie drinken of liefst iets sterkers :roll: :twisted:

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

25 Nov 2011, 16:44
Profile

Reply with quote
Post Number:#3 Re: Stabiliteit heli
normaal gezien zou je met een fbl systeem (totaal geen ervaring mee) de heli eerst op een mooi vlak (liefst zelfs waterpas) oppervlak neerzetten en dan de batterij aansluiten en de heli een paar seconden stil laten staan om zo het fbl systeem zichzelf te laten afstellen.
als je heli ook nogmaar trilt of gekanteld staat bij het aansluiten van de batterij zal hij altijd iets afwijken maar of dit bij u het geval is weet ik niet, voor de rest is het altijd belangrijk dat je je fbl systeem kan uitschakelen om m af te stellen zodat je je swash mooi kan levellen en ook je pitch goed kan afregelen...
kan ook natuurlijk zijn dat je je gain nog iets moet verhogen , zolang hij niet begint te "overcompenseren" (of met andere woorden te wobbelen in een bepaalde richting (pitch, yaw, nick)) mag je altijd verhogen
maar natuurlijk een heli moet je altijd wel een beetje hands-on vliegen een heli blijft niet vanzelf mooi level hangen h? :wink:
ook is een fbl-systeem wel stabieler in de wind maar het is geen wonderproduct dat je heli ineens in alle soorten wind stilhoudt

grtz kevin

zijn er hier tegenwoordig nog veel mannen die met heli's bezig zijn ren? ?
buiten gij en ikke dan

vliegtuigen: funcub, sonic 185, pilatus pc-9 (restauratie), bonsai, ...
heli's: esky belt-cp V2 , KDS 450 s

25 Nov 2011, 19:27
Profile

Reply with quote
Post Number:#4 Re: Stabiliteit heli
Badankt voor jullie antwoorden.
Dat laatste ivm met mooi vlak staan v??r het starten zou en antwoord kunnen zijn op het feit dat bij iedere verandering van batterij ik de trims iets moet aanpassen.. Niet veel, maar toch steeds een beetje, en niet altijd in dezelfde richting.
Van de Lipos denk ik niet dat het komt, zijn allemaal dezelfde en ik let steeds goed op dat ze op dezelfde plaats staan..

Spijtig dat het forum een beetje 'dood' lijkt.

Blijkbaar zijn er niet veel hli-vliegers aktief hier?

Groeten,

Spektrum 7

29 Nov 2011, 22:28
Profile

Reply with quote
Post Number:#5 Re: Stabiliteit heli
Hoi Didde,

normaal zijn er hier wel meer heli vliegers die er allemaal wel een deel van kennen.
Maar de meesten beschikken niet over een fbl systeem.
Ikzelf ben ook een heli vlieger maar ik intereseer mij meer in de technische snufjes van het heli gebeuren dan het vliegen.
Dus vliegervaring is bijna nihil.

http://www.rat-rc.be

29 Nov 2011, 23:02
Profile

Reply with quote
Post Number:#6 Re: Stabiliteit heli
Awel, dan kan je me misschien helpen...
Ik heb onlangs een Ecureuil romp van Robbe teruggevonden, met mechaniek. Het is een kit die ik begin jaren 90 gekocht heb. Nu ik terug ben beginnen vliegen, en de elektro-motor heb leren kennen, zou ik die mechaniek willen ombouwen naar elektrisch. Heb jij hier enige ervaring mee?

Ik weet niet welke mechaniek ik heb, post hierbij een foto. Iemand kent deze misschien.. Het is met een OS61 motor..

Image

Dank bij voorbaat

Spektrum 7

30 Nov 2011, 22:04
Profile

Reply with quote
Post Number:#7 Re: Stabiliteit heli
Het enige dat ik daarover kan vertellen is dat ik op een ander forum iemand de brandstof motor heb weten te vervangen door een electro door simpelweg de motorsteun aan te passen en een bus te maken die over de electromotor as werd geschoven in de koppeling van de brandstof motor.
Het effect was een traag startende heli rotor met een geluid dat veel weg heeft van een turbine motor.

http://www.rat-rc.be

30 Nov 2011, 22:21
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#8 Re: Stabiliteit heli
Dat moet simpel te doen zijn hoor je moet zelfs die koppeling niet gebruiken bij een elektro motor. Je moet enkel een aanpassingsplaat maken om de motor te kunnen monteren op de juiste hoogte en plaats zodat de tandwielen op de juiste plaats op elkaar ingrijpen.
Een beetje grotere duidelijke foto van het mechaniek zou wenselijk zijn zodat we kunnen zien hoe het motor bevestigingsplaatje er moet komen uit te zien.

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

30 Nov 2011, 23:59
Profile

Reply with quote
Post Number:#9 Re: Stabiliteit heli
Heb een beetje moeite gehad om de foto groot genoeg hierop te krijgen...
Hopelijk is het deze keer gelukt en groot genoeg..

@ support-parts : je weet soms niet meer op welk forum? Ik kan me voorstellen dat het niet evident is om de juiste ratios tevinden (motorpignon, hoofdtandwiel, ...)

Dank bij voorbaat,

Attachments:
2011 11 21_0002_1.jpg
2011 11 21_0002_1.jpg [ 172.65 KiB | Viewed 9798 times ]

Spektrum 7
08 Dec 2011, 15:49
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#10 Re: Stabiliteit heli
Heb je het chassis nog waar die kop heeft tussen gezeten want daar zal je zeker een deel van nodig hebben om de motorplaat te bevestigen.
Onderste tandwiel kan je vervangen door een nieuw die samen past met het motortandwiel. Het geelachtig gedeelte er boven op de as is dat geen getande riemschijf voor de aandrijving van de staartschroef. :think:

08 Dec 2011, 20:07
Profile

Reply with quote
Post Number:#11 Re: Stabiliteit heli
De motor zit direct op deze kop, op de achterzijde. En dat gele gedeelte is wel degelijk de aandrijving naar de rotor toe alsook een 'demultiplicator' (kan op de juiste naam niet komen...) naar de hoofdschroef..

Ben wel aan het denken dat ik serieus ga moeten zoeken om de juiste onderdelen te vinden want ik ken er nie veel van.. Maar 't is daarom o.a. dat ik hier ben h?e.. :wink:

Spektrum 7

11 Dec 2011, 22:25
Profile

Reply with quote
Post Number:#12 Re: Stabiliteit heli
Nog iets over die fbl systemen.
Als ik mijn mcpx inschakel dan moet die niet mooi horizontaal staan als hij stil staat is dat al genoeg.

12 Dec 2011, 14:36
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#13 Re: Stabiliteit heli
joren95 wrote:
Nog iets over die fbl systemen.
Als ik mijn mcpx inschakel dan moet die niet mooi horizontaal staan als hij stil staat is dat al genoeg.

Om alle misverstanden te vermijden, tijdens het aansluiten van de batterij mag je hem gerust onderste boven houden ....niet voor lang natuurlijk h? :wink: maar je hebt wel enkele sec. om hem dan ongeveer zo vlak mogelijk te stellen en dan pas zullen de gyroscopen zich instellen en de gegevens doorgeven aan de printplaat, nadien zal hij van die gegevens gebruik maken tijdens zijn vlucht.
Ik denk dat zowel Booster als jijzelf dit willen bedoelen, en Joren al een tijdje stil rond u, ik denk dat het komt door de examens :think: en ben je ze goed doorgekomen :roll: we hopen het in alle geval voor je. :crossed:
Hoe maak je het met de vorderingen met je mcpx en heb je nog andere projecten in het vizier. :think: je mag gerust iets van je laten horen h?. :wink:

12 Dec 2011, 15:17
Profile

Reply with quote
Post Number:#14 Re: Stabiliteit heli
Met de examens ben ik nog altijd bezig.
Kwa mcpx heb een nieuwe batterijen nodig of een krachtigere motor.
Voor de moment ben ik bezig met deftig invert te hoveren.
In de vakantie ga ik er verder mee bezig zijn dat of gaan werken.

12 Dec 2011, 16:28
Profile

Reply with quote
Post Number:#15 Re: Stabiliteit heli
Een fbl systeem zorgt er toch voor dat als je rechtdoor gaat hij rechtdoor blijft gaan(wind wordt wel geneutraliseerd ).
Niet dat hij vanzelf stopt en gaat hoveren.(horizontaal zetten tijdens opstarten maakt niets uit je mag hem gewoon niet bewegen)

12 Dec 2011, 16:46
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#16 Re: Stabiliteit heli
joren95 wrote:
Een fbl systeem zorgt er toch voor dat als je rechtdoor gaat hij rechtdoor blijft gaan(wind wordt wel geneutraliseerd ).
Niet dat hij vanzelf stopt en gaat hoveren.(horizontaal zetten tijdens opstarten maakt niets uit je mag hem gewoon niet bewegen)

Volgens mij mag je hem niet bewegen tijdens het begin van het optoeren want dan juist stellen de gyros zich in.

12 Dec 2011, 17:02
Profile

Reply with quote
Post Number:#17 Re: Stabiliteit heli
Volgens mij moeten de gyros op dat moment al 'gealigneerd' zijn.. Bij het opdrijven van de motor (en het verhogen van toerental schroeven) is de heli niet stabiel meer. Der beginnen vibraties te komen. Bij een FBL, net voor het opstijgen, gaat de heli ook alle kanten uit (reactie van de gyro op de vibraties). Dat is de reden waroom je een FBL ASAP in de lucht moet krijgen en niet zitten prutsen op de grond..

@ Joren : Je hebt een Blade Mcpx? Ik zou mij ook ene willen aanschaffen om binnen te vliegen.. Mijn broer heeft er ook ene.. Weet jij het verschil tussen de v2 en de MSR? Ik vlieg met mijne TRex al tamelijk goed, maar durf nog niet echt hem naar mij te laten komen (neus naar mij toe). Zou da willen oefenen met een kleine (lees goedkoop) heli. Heb met dienen Mcpx van ijn broer es gevlogen en die leek wel tamelijk goed overeen te komen qua besturing met de grotere modellen..

Spektrum 7

13 Dec 2011, 11:14
Profile

Reply with quote
Post Number:#18 Re: Stabiliteit heli
Moet je zeker doen.
Als je crasht is het goedkoop (als je iets breekt).
Waardoor je al snel met 3d bezig bent.
De v2 is een verbeterde versie met 30c lipos,grommet mod,...
De msr is een totaal andere heli hij is kleiner maar het grootste verschil zit hem in het type het is een fp.

13 Dec 2011, 14:37
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#19 Re: Stabiliteit heli
joren95 wrote:
De msr is een totaal andere heli hij is kleiner maar het grootste verschil zit hem in het type het is een fp.

Er is zeker en vast een nieuwe MSR op komst ook flybarless => NEW MSR X coming soon !!! => http://secure.hobbyzone.com/coming_soon/blh3250.html

13 Dec 2011, 14:57
Profile

Reply with quote
Post Number:#20 Re: Stabiliteit heli
'k ga mij n'een MCPx gaan halen. Kenne jullie enkele modelbouwwinkels regio kust? De enige die ik hier ken is in Brugge (weet de naam ni meer) en in Sijsele (Aerobertics). Zijn er veel meer langs de kanten van Brussel, maar moet er voor het moment nie zijn..

(Mijn vrouw betaalt er mij ene, lieve vrouw h?ee... :aai: )

Spektrum 7

13 Dec 2011, 22:52
Profile
Post new topic Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page 1, 2  Next