Torx schroeven chassis Trex500 vast

Post Reply
didde

Torx schroeven chassis Trex500 vast

Post by didde » Wed Dec 21, 2011 10:58 pm

Hallo,

Heb den Trex500 van mijn broer ge?rfd. Nu bij de montage heeft hij de schroeven (Torx) van het chassis iets te hard aangespannen. Ingevolge zijn laatste crash moet ik enkele van deze schroeven losmaken maar de diameter van mijn inbussleutels (en heb er verschillende geprobeerd) is een ietsje te klein voor deze schroeven (1,5mm), resultaat : heb de schroef een beetje naar de vaantjes geholpen en nu draait mijnen inbus er zot in.. Ben engelse maten inbussleutels gaan halen, maar dat helpt ook niet!
De schroeven zijn 'socket button head self tapping screw' T2.6x10mm. En terwijl ik hier schrijf zie ik dat de maat T2.6 is, en niet in mm. Welke maatstaaf is da? Engelse is toch in inch?
Enfin, ondertussen heb ik mijn inbus in de schroef gelijmd met seconden lijm, maar is niet sterk genoeg..
Ik kan de kop van de schroef ook niet vastpakken met een tang, 't is een afgeronde kop..

Iemand enig idee wat ik kan proberen?
Terzelfdertijd, kan je die soorten schroeven niet in ??n of andere ijzerwinkel vinden? Ik vind da prijs van de Align-schroeven toch een beetje naar de dure kant..

Dank bij voorbaat,

Groeten

Didde
Trex 550 E Fbl - Trex 500 FB
Blade MCPx
Lipo Turnigy - 6S - 5000mah
Spektrum 7
Eccureuil Robbe (schaal in opbouw) ..

yabusa

Re: Torx schroeven chassis Trex500 vast

Post by yabusa » Wed Dec 21, 2011 11:05 pm

Heb je een fijne boor? Kun je de schroeven met wat geluk eruit boren :idea:

En schroeven kun je zeker in de gamma en brico halen

En torx schroeven zijn GEEN inbus schroeven he

Dit zijn torx schroeven
Je kunt zo een setje met all die verschillende koppen kopen ook in de gamma/brico met wat geluk liggen die in de grabbelbak voor 5euro ofzo

Haal zo een setje torx schroeven draaiens met wat geluk en hard duwen op de schroef kun je misschien grip krijgen :!:

Eigenlijk draaien ze torx schroeven in waar je eigenlijk niet hoort te zijn, denk dat je beter een inbus of gewoon een kruis schroefje ipv torx er in kunt draaien
Kiek die Nitro Rustler GOAAAN !!!!!!11!!!11!
Vergeet je hier niet op te geven en te kijken wie waar woont!

didde

Post by didde » Wed Dec 21, 2011 11:40 pm

Bedankt, het zijn dus inbus-schroeven h?e.. Heb de twee een beetje gemengd.
Heb er ook aan gedacht ze eruit te boren, maar dan ga ik schroeven van een iets grotere diameter moeten gebruiken daarna (draad wordt er ook uitgeboord denk ik).

Wat de gamma, brico e.d. betreft, heb dit type schoeve er nog niet gevonden, wel enkele van hetzelfde formaat maar met kruiskop. Zijn die niet iets moeilijker aan te spannen? M.a.w. heb je niet meer kans ze door te draaien?

Een beetje zoekwerk heeft me op een Amerikaanse site gebracjt waar ze de volledige kits schroeven per type hebben, met schroevendraaiers e.d. bij voor 29$. Weet enkel niet of het gaat om het juiste aantal schroeven of een pak meer.. (er staat meer geschreven...)

http://www.rcscrewz.com/product_info.php/m/align/p/alg005-align-trex-500-series-stainless-steel-screw-kit/manufacturers_id/58/products_id/2745

Grtz
Blade MCPx
Spektrum 7

yabusa

Post by yabusa » Wed Dec 21, 2011 11:50 pm

Als het orgineel is zal het passen

Kruiskop draai je door ja als je een verkeerd schroevendraaien gebruikt bv een te kleine spitse en je schroeven zijn niets waard :wink:

Uitboren en dan opnieuw tappen, weet niet hoe groot je nu had maar met wat geluk kun je er een M6 of M8 in draaien
Die schroeven gaan normaal steviger zijn.
Lol ma als je voor orgineel kunt gaan zou ik daar voor gaan, minder sukkelen en uitboren en als je misboord dan ben je genaait om het zo te zeggen :naughty:

Als je me excact de juiste maat zegt kan ik morgen ff ik de rc winkel kijken waar ik altijd ga, want ik zie op de site voor 10stuk betaal je 3,30euro voor de duurste maat en ze gaan vanaf 2 euro ofzo met verzonken kop ( dus zo driehoek achtig vanboven ) normale kop heeft ong dezelfde prijzen
Last edited by yabusa on Wed Dec 21, 2011 11:54 pm, edited 2 times in total.
Kiek die Nitro Rustler GOAAAN !!!!!!11!!!11!
Vergeet je hier niet op te geven en te kijken wie waar woont!

ReneDL
Site Admin
RC interests:

Post by ReneDL » Wed Dec 21, 2011 11:52 pm

Inderdaad met een gepaste torx schroevendraaier proberen los te maken en indien het niet meer lukt kan je met een dremel (of iets in die zin) met een klein snijschijfje een gleufje slijpen in het midden van de kop en dan met een gewone schroevendraaier losdraaien,zoiets heb ik al meermaals gedaan en met succes :wink:
Groetjes ReneDL

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

didde

Post by didde » Thu Dec 22, 2011 12:08 am

'k zal da maar proberen.. Had er niet aan gedacht met de dremel da te doen.. Vroeger al gedaan met een ijzerzaagje, maar op zo'n kleine schroefjes zal da nie lukken..

Ik heb al een set van die originele schroefjes aangekocht, maar ga op mijn gemakske zoeken naar spares..

Bedankt voor jullie hulp!!

Grtz

Didde
Blade MCPx
Spektrum 7

Post Reply

Return to “Technische uitleg en Helpdesk voor Helicopters”