Wat je moet weten over een lipo en het juiste gebruik er van

Dries

Re: Wat je moet weten over een lipo en het juiste gebruik er

Post by Dries » Sat Dec 28, 2013 2:56 pm

Ik laad zowel mijn 1500mah als 2000mah batterij op 1.0A, volgens deze uitleg mag dat dus respectievelijk op 1.5A en 2.0A of begrijp ik dit verkeerd ?
What goes up...

ReneDL
Site Admin

Post by ReneDL » Sat Dec 28, 2013 3:06 pm

Heel juist :glimlach4: de les goed gevolgd :handgestures-thumbupleft:
Groetjes ReneDL

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

Dries

Post by Dries » Sat Dec 28, 2013 6:06 pm

Oke thanx Rene dan heb ik nog een vraagje : Toen ik vandaag ben gaan vliegen begon het lipo alarm steeds te vroeg af te gaan, volgens het alarm zat ik tijdens de vlucht al aan de vooraf ingestelde waarde per cel maar wanneer de heli stil stond was er steeds een hogere waarde te lezen dan deze die het alarm te vroeg doet afgaan...defect ofzo ?
What goes up...

Jesse

Post by Jesse » Sat Dec 28, 2013 8:20 pm

Nee. Onder belasting zakt de spanning in, en is dus lager.
Wanneer je meet op de grond is er geen belasting en klimt de spanning terug wat omhoog.
Dat verschil kan soms 0,4-0,5V zijn!

Laat hem voor de aardigheid eens op de grond staan terwijl je de voltmeter kunt lezen. Laat de motor draaien op een toerental waarbij die nog net blijft staan. Dan zul je de spanning al zien zakken. Als je dan ook nog als een gek je servo's heen en weer gooit zit je snel aan de alarmwaarde.

Er zit op die LiPo alarmen ook een knopje waarmee je de spanning kan instellen waar die moet afgaan, zou je eventueel iets lager kunnen zetten nog. Zorg wel dat je zeker landt voordat je de controle begint te verliezen.

Jouw 1500mAh batterij zal neem ik aan de meegeleverde batterij zijn. Die kun je veilig aan 1C opladen, dus 1,5A.
Als de 2000mAh accu's achteraf gekocht zijn moet je eens in de specs kijken. Als ze van Hobbyking komen, staan die specs op de site. 1C laden is bij deze batterijen dus 2A, maar best kans dat die een hogere C waarde hebben voor opladen (niet te verwarren met de hoge C waarde van ontladen die op de accu vermeld staat). Als je ze aan 3C mag laden, betekent dat dus 3C x 2A = 6A.
Wel opletten dat je niet boven het maximale vermogen van je lader uitkomt.
Voor een 2S accu laden aan 6A betekent dat 8,4V laadspanning x 6A laadstroom = 50,4W.

Kort samengevat: maximum laadstroom is C waarde voor laden(!) vermeningvuldigd met de capaciteit van de batterij.
Verbruikt vermogen is laadstroom vermeningvuldigd met laadspanning, waarbij de laadspanning 4,2V vermenigvuldigd met aantal LiPo cellen van je accu is.
Last edited by Jesse on Sat Dec 28, 2013 8:28 pm, edited 1 time in total.

ReneDL
Site Admin

Post by ReneDL » Sat Dec 28, 2013 8:23 pm

Beste Dries op hoeveel staat je lipo alarm ingesteld en wat is de C waarde van je lipo's (met hoeveel C mag je ontladen) :think:
Ik heb zo een vermoeden dat je motor meer stroom trekt dan wat je lipo kan geven, met als gevolg een spanningsval waardoor het lipo alarm in werking treed. Bij stoppen van de stroomafname zal de spanning in de lipo zich snel herstellen zodat je een hogere spanning zal meten dan de ingestelde alarm spanning.
Groetjes ReneDL

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

Dries

Post by Dries » Sun Dec 29, 2013 12:50 am

Alarm staat ingesteld op 3.60v (per cel) en voordien deed dat alarm het prima, ik kon toen makkelijk 10min vliegen terwijl nu het alarm na een minuut of 2-3 al start.
De c waarde van de batterij weet ik niet precies, staat er ook nergens op.

Wat Jesse zegt over dat verschil klopt, er zat zo'n 0.4-0.5v spanningsverschil tussen de meting in de lucht en op de grond.
Ik dacht ook om het alarm wat lager in te stellen maar wou eerst even horen wat er hier werd gezegd.

Mss is de kwaliteit van de batterijen aan het minderen of kan dit de oorzaak niet zijn ?
What goes up...

ReneDL
Site Admin

Post by ReneDL » Sun Dec 29, 2013 1:16 am

Ik zou het lipo alarm instellen op 3.3V dat zou al een pak kunnen uitmaken in vliegtijd.
Groetjes ReneDL

Jesse

Post by Jesse » Sun Dec 29, 2013 3:09 am

Mijn alarm staat op 3,2V ingesteld. Op de grond meet ik dan vaak nog 3,60-3,65V.
Zolang je niet onder de 3V gaat zit je goed, en met iets erboven heb je wat meer ruimte om te landen.

De C waarde voor laden heb ik ook nog nooit op de batterij zien staan. Welke batterijen (merk, type) heb je?

Wat een oorzaak kan zijn is dat de aandrijving weerstand ondervindt. Dat kan komen door vuil, slechte smering, speling op draaiende onderdelen, of misschien schade (bijv. kromme assen).
Weerstand in de aandrijving zorgt dat de motor harder moet werken, daardoor meer stroom trekt, en dan krijg je een grotere spanningsval wanneer de accu belast is.

Dries

Post by Dries » Sun Dec 29, 2013 11:10 am

Ik heb 2 originele batterijen van 1500mah en behalve het voltage staat daar niks op, daarnaast heb ik nog een 2000mah batterij die er vrijwel hetzelfde uitziet als de originele en daar staat op : 2SICR18650-2000mah 7.4V T20 en dan de datum waarop ze werd gefabriceerd.
Ik ga eens kijken of er inderdaad niks los of verkeerd zit, en dat alarm ga ik ook lager instellen...alleen vreemd dat het voordien wel naar behoren werkte. :confusion-scratchheadyellow:
What goes up...

ReneDL
Site Admin

Post by ReneDL » Sun Dec 29, 2013 12:43 pm

Ik zou een vlucht maken met de batterijen en bij het afgaan van het lipo alarm, stoppen vliegtijd noteren batterij wisselen en terug vliegen tot.....
Naderhand de batterijen laden en kijken en noteren hoeveel je in elke batterij kan bijladen.
Wel raar dat ze op de batterijen de normale gegevens niet vermelden en via :text-google: is er ook niets over te vinden. :?

Het voordeel van "merk batterijen" zijn de aangebrachte gegevens en de vermelde fabrieksgegevens van de batterijen.
Lipo 1500mAh Nano-tech (600 x 277).jpg
Lipo 1500mAh Nano-tech (600 x 277).jpg (38.19 KiB) Viewed 5894 times

Advantages over traditional Lipo batteries;
-Power density reaches 7.5 kw/kg.
-Less Voltage sag during high rate discharge, giving more power under load.
-Internal impedance can reach as low as 1.2mO compared to that of 3mO of a standard Lipoly.
-Greater thermal control, pack usually doesnt exceed 60degC
-Thickness swelling during heavy load doesnt exceed 5%, compared to 15% of a normal Lipoly during heavy load.
-Higher capacity during heavy discharge. More than 90% at 100% C rate.
-Fast charge capable, up to 15C on some batteries.
-Longer Cycle Life, almost double that of standard lipoly technology.
Groetjes ReneDL

Post Reply

Return to “Batterijen, laders, balancers en onderdelen”