Wat je moet weten over een lipo en het juiste gebruik er van

Jesse
Posts: 269
Joined: Wed Oct 16, 2013 12:12 am

Re: Wat je moet weten over een lipo en het juiste gebruik er

Post by Jesse » Sun Dec 29, 2013 1:35 pm

Dan zou ik de heli eens grondig controleren of alles nog recht staat, soepel draait, en alle schroeven goed vast zitten. Misschien beetje schooonmaken en smeren van de draaiende delen zoals de main shaft.

Heb je voorheen wel eens aan de motor gevoeld hoe warm die was na een vlucht? Als je dat weet, voel eens of die nu warmer wordt? Dat kan er ook op duiden dat die harder moet werken en dus meer stroom trekt.

ReneDL wrote:Het voordeel van "merk batterijen" zijn de aangebrachte gegevens en de vermelde fabrieksgegevens van de batterijen.

Klopt, staat ook duidelijk op de batterij zelf vermeld bij deze. Echter...

chargerate.jpg
chargerate.jpg (11.73 KiB) Viewed 1353 times


hier heb ik in het geel de charge rate gemarkeerd, dit tabelletje staat op de Hobbyking website voor de batterij die Rene postte.
En tot nu toe heb ik die charge rate nog nooit op een batterij zelf zien staan.
Zou in mijn mening een goede zaak zijn als fabrikanten dat ook erop zetten, is toch een belangrijke waarde die je bij het opladen steeds moet weten.

Ik merk zelf ook dat ik het goed moet bijhouden en opschrijven welke batterij hoeveel mag hebben. In het begin (1 type batterij) was het gemakkelijk, maar nu heb ik 1S LiPo's (V911), 2 verschillende types 2S LiPo's (F39), 3S LiPo (HK450), en 3S LiFe (9x zender), en allemaal hebben ze verschillende charge rates. Mijn 3S gaan tot 5C, dan is het wederom weer uitkijken niet boven de 50W uit te gaan die mijn lader kan geven op netstroom.

Dries
Posts: 304
Joined: Fri Jul 12, 2013 10:23 am

Re: Wat je moet weten over een lipo en het juiste gebruik er

Post by Dries » Sun Dec 29, 2013 3:11 pm

Ik heb net een vlucht achter de rug, het alarm heb ik ondertussen op 3.3v ingesteld en wanneer die op de grond stond las ik een 7.2v... goed voor 10minuten vliegen dus dat laat ik voorlopig zo.

Toen ik de heli voor de vlucht bekeek viel me op dat een van de connect buckles die de swashplate met de rotors verbind over het bolletje heen was gegaan, dit heb ik hersteld maar niettemin ging het alarm nog te vroeg af, tot ik het dus op 3.3v instelde.

Bij de vlucht iets te hard geland en ik mag opnieuw die inner shaft gaan vervangen, alweer een lipje afgekraakt aan 1 kant...ik ga proberen het onderdeel opnieuw te verstevigen alvorens ik het vervang, gelukkig heb ik nog 1 liggen... is ondertussen al de 5e ofzo die ik moet vervangen. :|

Ik heb vooral zitten hoveren tegen de wind in, de heli gedraagde zich daarbij ook vrij goed vond ik...enkel jammer van die harde landing. :?

Bedankt voor jullie hulp in verband met mijn problemen, alles lijkt opgelost en kwestie van hier on-topic te blijven.
What goes up...

User avatar
ReneDL
Site Admin
Posts: 6189
Joined: Wed Nov 28, 2007 7:53 pm

Re: Wat je moet weten over een lipo en het juiste gebruik er

Post by ReneDL » Sun Dec 29, 2013 4:01 pm

Het zal dus wel degelijk de ontlaad "C waarde" zijn die aan de lage kant is waardoor de spanning redelijk laag inzakt, maar als je vliegtijd op 3.3V terug normaal is moet je je zeker geen zogen maken. Zoals Jesse zegt kan je onder belasting zelfs nog lager naar 3V gaan maar dan mag er niets mislopen en moet je bij het lipo alarm onmiddellijk stoppen met vliegen.
Het voornaamste is dat je terug zonder problemen (buiten het dooreen schudden van de passagiers bij de landing ) :mrgreen: naar hartenlust kan :flyaway: :handgestures-thumbupleft: :wink:
Groetjes ReneDL

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

Dries
Posts: 304
Joined: Fri Jul 12, 2013 10:23 am

Re: Wat je moet weten over een lipo en het juiste gebruik er

Post by Dries » Sun Dec 29, 2013 7:38 pm

Tot hoeveel mag je trouwens gaan wanneer je de batterij ontlaad of is dit hetzelfde als laden ?
What goes up...

User avatar
ReneDL
Site Admin
Posts: 6189
Joined: Wed Nov 28, 2007 7:53 pm

Re: Wat je moet weten over een lipo en het juiste gebruik er

Post by ReneDL » Sun Dec 29, 2013 10:00 pm

Wat bedoel je juist met je vraag, is dat of je met evenveel stroom mag ontladen zoals bij laden of ..... :think:
Groetjes ReneDL

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

Jesse
Posts: 269
Joined: Wed Oct 16, 2013 12:12 am

Re: Wat je moet weten over een lipo en het juiste gebruik er

Post by Jesse » Mon Dec 30, 2013 3:06 am

Als je doelt op de minimum spanning, moet je zeker niet onder 3V ontladen. Sommige laders accepteren de accu zelfs niet als die daaronder zit (rustspanning dan wel).
Als je bedoelt hoeveel de maximum stroom is die je mag trekken bij het ontladen, dan moet je de C-waarde voor ontladen vermenigvuldigen met de batterijcapaciteit (deze C-waarde staat wel altijd op de accu).
Heb je dus een 2100mAh (=2,1Ah) 20C accu, dan mag je ontladen aan 2,1 x 20 = 42A.
Sommige accu's staan twee C-waardes op, bijvoorbeeld "25C-50C". De eerste is de maximum waarde voor continu ontladen, de tweede voor korte pieken. Om te laden altijd de lagere continu waarde gebruiken in dit geval.

Dries
Posts: 304
Joined: Fri Jul 12, 2013 10:23 am

Re: Wat je moet weten over een lipo en het juiste gebruik er

Post by Dries » Mon Dec 30, 2013 9:16 am

Ik bedoel tot hoeveel amp?res je mag gaan om te ontladen want las ergens dat dit de helft is van de amp?res die je gebruikt om te laden...?
What goes up...

User avatar
ReneDL
Site Admin
Posts: 6189
Joined: Wed Nov 28, 2007 7:53 pm

Re: Wat je moet weten over een lipo en het juiste gebruik er

Post by ReneDL » Mon Dec 30, 2013 10:31 am

Wat je hebt gelezen Dries is enkel de regel voor gewone "penlight" batterijen en geeft niets te maken met de door ons gebruikte types (vermogen batterijen), met uitzondering dan voor in bepaalde zenders en speelgoed RC.
Jesse heeft het hierboven mooi en duidelijk uitgelegd en daar moeten we niets aan toevoegen. :handgestures-thumbupleft:
Groetjes ReneDL

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

User avatar
ReneDL
Site Admin
Posts: 6189
Joined: Wed Nov 28, 2007 7:53 pm

Re: Wat je moet weten over een lipo en het juiste gebruik er

Post by ReneDL » Mon Dec 30, 2013 10:42 am

Een goede en duidelijke uitleg over hoe en wat te doen met lipo's kan je hier vinden op ons forum, zeker eens doorlezen het zal heel wat voor je verduidelijken :wink: => viewtopic.php?p=17431#p17431
Groetjes ReneDL

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

svenne1980
Posts: 238
Joined: Wed Feb 22, 2012 7:29 pm

Re: Wat je moet weten over een lipo en het juiste gebruik er

Post by svenne1980 » Sun Mar 09, 2014 9:32 pm

rene heb een vraagje over de lipo batterijen als ik het goed begrijp als den max burst hoger ligt dan kan ik minder lang rijden dan een lagere burst of ben ik mis :?:
zie den truggy jumpen

Post Reply

Return to “Batterijen, laders, balancers en onderdelen”