View unanswered posts | View active topics It is currently 24 May 2018, 06:26

Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 
Beginner RC vliegtuig voor kortfilm 
Author Message

Reply with quote
Post Number:#1 Beginner RC vliegtuig voor kortfilm
Hallo allemaal,

Ik studeer filmregie en ben momenteel bezig met de voorbereidingen van mijn afstudeerproject, een kortfilm over Robin, een jongen die zijn plek probeert te vinden in een nieuw pleeggezin.

Robin is zestien jaar en is gepassioneerd door modelbouwvliegtuigen. In de film zien we hem een vliegtuig bouwen, vervolgens gaat hij ermee naar het park om te vliegen.

In die context heb ik dus verschillende vragen:

- Ik ben op zoek naar een goedkoop beginnersvliegtuig dat we kunnen gebruiken in de film. Goedkoop omdat ik als student maar een beperkt budget heb, en een beginnersvliegtuig omdat ik het zelf onder de knie moet kunnen krijgen zodat ik het kan besturen tijdens het filmen. Ik ben zoek naar een vliegtuig dat niet te moeilijk in elkaar te steken is, misschien een RTF model? Of een goed tweedehandstoestel incl. de zender en ontvanger zodat ik daar ook geen fouten in kan maken. Wat ook belangrijk is, is dat de batterij lang genoeg meegaat dat het vliegtuigje kan blijven vliegen voor zolang we het willen filmen. Kan iemand me hieromtrent wat raad geven?

- Hoe zit het met wetgeving? Moet ik een toelating vragen om een modelbouwvliegtuig te laten opstijgen? De bedoeling zou zijn om hem ermee naar een park te laten gaan, waar hij dan in confrontatie komt met een bende kwajongens. Kunnen we dit zonder zorgen doen of kan dit problemen opleveren met de arm der wet?

Alvast bedankt!

11 Feb 2018, 18:56
Profile
Site Admin

Reply with quote
Post Number:#2 Re: Beginner RC vliegtuig voor kortfilm
Beste Khael :text-welcomewave: op het forum en hier alvast een beetje informatie.
-Ter verduidelijking over het RC vliegen in België:
In België was het verboden met eender welk RC modeltuig het luchtruim te kiezen BUITEN de domeinen van een erkend model vliegplein (club).
Ondertussen is er een nieuw circulaire (omzendbrief reeds 5 maal aangepast) van 25-04-2016 die bepaald dat dit pas geldig is voor toestellen met een startgewicht boven de 1 kg.
Dus heden ten dage:
Is je vliegend tuig (vliegtuig, Heli, quad of multikopter, andere) lichter dan 1 kg (vlieggewicht) kan je gerust vliegen in je tuin of op een privé terrein (denk er wel aan om rekening te houden met omwonenden, vliegvelden, hoogspanningskabels, (snel)wegen, natuurgebieden, omstaanders,....)
Vliegende tuigen van meer dan 1kg kan je enkel legaal vliegen in een erkende vliegclub.
-Wat noem je goedkoop en wat voor een bedrag heb je in je hoofd, als we dat weten kunnen we je duidelijk maken wat voor die som kan en niet kan.
-Als je nog moet leren vliegen zou ik me lid maken in een club in je buurt, die mensen zullen je met plezier helpen bij het aanleren en het toestel overnemen als je de controle kwijt bent, dit om crashen en kosten te vermijden.
En geloof me, goed leren vliegen is zo simpel niet en doe je voor jezelf en je geldbeugel best onder goede begeleiding van een ervaren persoon (die vind je zeker in een club). :wink:

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

13 Feb 2018, 00:26
Profile

Reply with quote
Post Number:#3 Re: Beginner RC vliegtuig voor kortfilm
Als je goedkope vliegtuigjes wil dan kan je ze zelf maken. De zender en ontvanger zullen dan de duurste onderdelen zijn.
Je hebt dan wel wat knutselmateriaal nodig.
Ik heb al verschillende vliegtuigjes gemaakt volgens de plannen op deze website.
https://www.flitetest.com/
Vooral aan de FT simple Cub heb ik al veel plezier gehad.

Als je een rtf vliegtuigje wil dan zal dit zeker werken. Maar de vliegtijd is beperkt. Dus je zal wel enkele extra batterijen nodig hebben. Als je hiermee buiten wil vliegen mag er ook geen wind zijn.

https://aerobertics.be/en_be/rc-models/ ... eflu2700ic

22 Feb 2018, 11:51
Profile
Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ]